Fodbold

Kampagne mod racisme skaber forundring: - Virker som en syg joke

I den italienske Serie A har man for nylig igangsat en antiracistisk kampagne, men et maleri af tre aber har skabt en debat om det modsatte.

Tre malerier med en abe som motiv har vakt stor opsigt i Italien.

Kunstværkerne er i øjeblikket udstillet på hovedkontoret for den bedste italienske fodboldrække, Serie A, og er blevet lavet som et led i en større kampagne mod racisme, der de seneste år har været et tiltagende problem i italiensk fodbold.

Men det er ikke alle, der kan se, hvordan malerierne skal hjælpe til med at sætte en stopper for racistiske tilråb.

- Igen efterlader italiensk fodbold verden målløs. Det er svært at se, hvad Serie A har tænkt?. Hvem har de konsulteret? I et land, hvor myndighederne har fejlet i at håndtere racisme uge efter uge, har Serie A lanceret en kampagne, der virker som en syg joke, skriver organisationen Football Against Racism Europe (FARE) på Twitter.

AS Roma tager afstand fra abemalerier

Også kollegaorganisationen Kick It Out kritiserer brugen af abemalerier til at få bugt med racisme. Kick It Out kalder malerierne "upassende" og håber, at de vil blive udskiftet.

Kampagnen vækker ligeledes harme hos flere italienske klubber - heriblandt AS Roma.

- Kunst kan have stor effekt, men vi er stærkt uenige i brugen af abemalerier i kampen mod racisme, og vi er overraskede over den totale mangel på rådgivning, skriver Rom-klubben på Twitter.

Kunstner ser ikke noget problem i abemalerier

Et af de mest hyppige racistiske tilråb fra tribunerne i Italien er abelyde. Eksempelvis blev Inters stjernespiller Romelu Lukaku i september udsat for abelyde i en udekamp mod Cagliari. Blot ét af flere eksempler de seneste år.

Men kunstneren bag malerierne, Simone Fugazzotto, ser ikke noget problem med valget af de tre aber, der hver især har forskellige farver omkring øjnene og munden.

- For en kunstner er der ikke noget vigtigere end at ændre folks opfattelse via sit arbejde. Med denne trio af malerier har jeg forsøgt at vise, at vi er komplekse og fascinerende skabninger, der kan være triste eller glade, katolik, muslim eller buddhist, men i sidste ende er det ikke vores hudfarve, der afgør, hvem vi er, siger Fugazzotto ifølge mediet Football Italia.

Serie A-direktør: "Racisme er et problem hos os"

Heller ikke direktøren i Serie A, Luigi De Siervo, mener, at der er noget galt med malerierne - tværtimod.

- Simones malerier afspejler fuldt ud vores værdier for fair play og tolerance, så de vil forblive i vores hovedkontor.

- Ligaen tager afstand fra enhver form for fordomme. Vi er klar over, at racisme er et problem hos os, der er meget komplekst, så vi bekæmper racisme på tre måder: Kulturelt igennem kunstværker som Simones malerier, sportsligt igennem en række initiativer med spillere og klubber og repræsentativt via samarbejde med politiet, siger direktøren ifølge Football Italia.

Et andet led i kampagnen er, at samtlige klubber i Serie A udpeger én spiller til et antiracistisk hold, der fra sportslig side skal forsøge at lægge en dæmper på problemerne.

I løbet af efteråret har flere klubber og spillere sat fokus på problemerne med racisme i italiensk fodbold. Senest valgte flere storklubber i begyndelsen af december at tage afstand fra avisen Corriere dello Sport, der på en forside havde overskriften "Black Friday" med et tilhørende billede af Romelu Lukaku og Chris Smalling fra AS Roma.