Stop hadbeskeder

De andre klubber sidder og siger: - Hvorfor var det ikke os, der gjorde det?

Flere britiske klubber har valgt at boykotte brugen af sociale medier i en uge i et forsøg på at stoppe internethad.

En bevægelse er så småt under opsejling i det britiske.

Diskrimination og had på de sociale medier har længe været et fokuspunkt i sportens verden, men nu begynder flere klubber at tage næste skridt i bekæmpelsen af det.

Det er et modigt statement, for her bliver en firstmover ikke straffet. De bliver hyldet

Simon Bastiansen, brandingekspert

De to Championship-klubber Swansea og Birmingham samt skotske Rangers har valgt at boykotte brugen af de sociale medier. Det oplyser alle tre klubber på deres hjemmesider, og hos Swansea er beskeden klar:

- Vi har som fodboldklub set flere af vores spillere blive udsat for afskyelig diskrimination - alene i løbet af de sidste syv uger, og vi føler, at det er rigtigt at stille sig op imod den adfærd, der er en skam for vores sport og samfundet som helhed.

Swansea meddeler på sin hjemmeside, at de fra den 8. april og en uge frem har besluttet, at at førsteholdsspillere, akademispillere, kvindespillere, medarbejdere og klubbens egne officielle kanaler ikke vil udgive noget som helst på tværs af Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube, TikTok og Snapchat.

Også Birmingham har valgt at gå planken ud på samme måde som Swansea, mens Rangers har besluttet, at blot spillere og trænere laver et boykot. Derfor kan man stadig opleve Rangers' officielle kanaler poste ting på de sociale medier.

De bliver hyldet

Det, de tre britiske klubber har gang i, er bestemt ikke en dum idé. Tværtimod. Det vurderer brandingekspert Simon Bastiansen, der er direktør for strategiske partnerskaber i dentsuX.

- Det er et modigt statement, for her bliver en firstmover ikke straffet. De bliver hyldet. Alle andre storklubber rundt omkring i Europa og verden sidder da og kigger på de her klubber og siger, hvorfor var det ikke os, der gjorde det her først?

Bølgen med at boykotte de sociale medier på grund af internethad er stadig ung, men Simon Bastiansen vurderer, at det for alvor kan få effekt, hvis storklubber som Barcelona, Real Madrid og Manchester United hopper med på vognen.

Det vil nemlig få en helt anden konsekvens for de sociale medie-platforme, og derfor vurderer eksperten også, at det ikke kun er fodboldklubber, der holder øje med den her udvikling.

- Facebook sidder og følger det her meget, meget nøje. Det er helt sikkert. Vi skal jo huske, at Facebook lever af trafik. Og det her er ikke en nichetrafik. Det er en hovedvej. Så det er meget interessant, hvad der sker, siger Simon Bastiansen.

Facebook har handlet langsomt

Han er af den overbevisning, at de tre britiske klubber lige nu er i gang med at sende et stærkt signal til de sociale medier.

Et signal om, at de bliver nødt til at rydde op i egne rækker. For hvis klubberne skal bruge de her medier, så er de nødt til at sætte foden i jorden en gang i mellem.

- Man har jo set, at Facebook har været ekstremt langsomme til at fjerne de her brugere, der har barske og halvekstreme holdninger. Så det er jo fedt, at man ikke bare vender den anden kind til. Man går aktivt ud og laver statements, og så kan man jo håbe på, at andre klubber følger trop.

De viser, at der er no bullshit her, og at de ikke finder sig i det

Simon Bastiansen, brandingekspert

Det er selvfølgelig heller ikke uden konsekvenser, at de her klubber laver et komplet boykot af de sociale medier.

Simon Bastiansen peger på, at der er et par negative sider, men at der stadig er klart mest at vinde. De positive og negative punkter er opstillet nedenfor, hvor alle ord er citater fra Simon Bastiansen:

Hvad kan klubberne vinde på det?

  • Sender et signal: - Man vinder på det her statement om, at man bakker spillerne op. Og man skal også huske, at alle spillerne har deres eget brand. De vinder jo på, at de sender et signal.
  • Vinder hos medarbejdere og sponsorere: - Det booster også hele medarbejdertilfredsheden i klubberne, fordi de føler, klubben har deres ryg. Det betyder ekstremt meget. Og så vinder de også over for deres sponsorere. De viser, at der er no bullshit her, og at de ikke finder sig i det. Og mange virksomheder har jo de samme værdier.
  • Presser Facebook og andre medier: - Facebook lever af trafik og algoritmer, men de kan jo ikke mærke noget af et boykot fra de her tre klubber. Det er klart, at hvis det bliver et totalt boykot fra Premier League, den skotske liga og flere, så begynder det at batte noget.

Hvad kan klubberne tabe på det?

  • Mister måske tilhængere: - De taber ikke det store på at lave et boykot i en uge. De mister selvfølgelig nogle tilhængere, men så igen, så tror jeg, de vinder flere, end de taber.
  • Indtægtskilde: - Det kommer jo til at ramme lidt på de her klubbers butik, for man ved, at klubberne bruger de sociale medier aktivt som salgskanal på merchandise. Så det er en vigtig indtægtskanal. De taber lidt omsætning, og det er klart, at de ikke kan tillade sig at gøre det i mere end en uge, fordi det er en af deres primære kilder til at interagere med fans. Så alt over en uge vil begynde at gøre ondt på dem.