EM fodbold

Her dummer Ronaldo sig, mener ekspert

Cristiano Ronaldo fjernede to Coca-Cola-flasker til et pressemøde. Det skulle han aldrig have gjort, mener sponsorekspert.

”Cristiano Ronaldo HADER Coca-Cola”.

Flere store medier har delt et videoklip med den portugisiske superstjerne, der til et pressemøde forud for landets åbningskamp ved EM mod Ungarn fjerner to flasker fra Coca-Cola og i stedet fremhæver sin vandflaske.

YouTube har klippet med titlen ”Cristiano Ronaldo HADER Coca-Cola” fået over en million visninger, mens store Twitter-konti som Guardian, FutbolBible og Goal har delt klippet. Sidstnævnte med teksten ”stil IKKE Coca-Cola foran Cristiano Ronaldo”.

Coca-Cola er sponsor for UEFA, og derfor får manøvren konsekvenser for Ronaldo, mener sponsorekspert Simon Bastiansen, der er direktør for strategiske partnerskaber i dentsuX.

- Det, at Ronaldo fjerner flaskerne og fremhæver vand, står for hans egen regning. Det kommer til at få konsekvenser enten for Ronaldo eller det portugisiske fodboldforbund, der får en stor bøde. Det svarer til, at man går hen og dækker et af sponsorernes logoer på en pressevæg, siger sponsoreksperten og tilføjer:

- Om det er en tanketorsk eller noget, han har gjort helt bevidst, er ligegyldigt. Han kender gamet, og nu kommer der en straf.

Man laver ikke sjov med UEFA's sponsorer

Coca-Cola er en af UEFA’s ældste sponsorer. Læskedriksgiganten har været sponsor for UEFA siden 1988.

Til denne slutrunde har de købt sig til den mest synlige plads til de obligatoriske pressemøder før og efter kampen. Her står en Coca-Cola-flaske og en Coca-Cola Zero-flaske foran træneren og spilleren.

Af og til drikker min søn cola og spiser chips, og det irriterer mig, og det ved han

Cristiano Ronaldo om sin søn, december 2020

Et med garanti dyrt sponsorat, som er vigtigt for UEFA’s pengekasse.

- Der er én ting, man ikke skal lave sjov med UEFA med: kommercielle rettigheder. Der slår de benhårdt ned. Og det her er de nødt til at slå meget hårdt ned på. Og måske endnu hårdere, nu hvor det er Ronaldo.

- Hvis der havde siddet en eller anden højre back og gjort det samme, havde han helt sikkert også fået en bøde. Men nu kan det være, at bøden får et ekstra nøk op, siger Simon Bastiansen.

Hjulmand gjorde det, Coca-Cola drømmer om

Cristiano Ronaldo var til pressemøde sammen med landstræner Fernando Santos, der ikke rørte ved flaskerne.

Det gjorde Danmarks landstræner, Kasper Hjulmand, efter lørdagens kamp mod Finland til gengæld.

Han ikke kun rørte ved den ene flaske; han drak af den. Efter den hårde oplevelse i Parken fik Hjulmand slukket sin tørst med en Coca-Cola Zero.

- Coca-Cola kunne bare have valgt at være på pressevæggen bagved, men nu har de købt en speciel rettighed, hvor deres ikonske flasker står forrest. De ville have elsket, hvis Cristiano Ronaldo havde åbnet en flaske og taget en tår af den. Men nu valgte han et klart statement den anden vej, siger Simon Bastiansen.

Dumt af Ronaldo

36-årige Cristiano Ronaldo er et kæmpestort brand, hvilket blandt andet bekræftes af, at han har flest følgere i verden på Instagram. Her har han 298 millioner følgere.

Det er sådan noget, der ikke må ske, men nu sker det

Simon Bastiansen

Derfor bliver alt, han gør, nøje vejet. Det, han gjorde på pressemødet mandag, får ham til at se dum ud, og handlingen ”kommer helt sikkert til at skade hans brand”, mener sponsoreksperten.

- Rent kommercielt er det ikke særlig smart. Han har selv en lang række sponsorer, som han repræsenterer. Og hvis det er holdningen, at man bare kan fjerne synligheden, der er blevet betalt for, er det et skidt signal at sende til hans nuværende og potentielle sponsorer. De vil tænke: "Her er der en mand, man ikke kan stole på, og vi kan risikere at betale for noget, vi ikke får."

Han mener, at Ronaldo bare skulle have taget sin vandflaske med til pressemødet og udelukkende drikke af den.

Det gjorde han dog ikke, og nu er hans statement gået viralt.

- Det er decideret dumt. Det er nok ikke Coca-Cola, der ringer til ham næste gang, og der er nok også andre sponsorer, som nok lige vil tøve en kende, før de ringer til ham.

Ronaldo er blandt andet sponseret af Herbalife, MTG og Nike.

Kan ikke lide, når hans søn drikker cola

Cristiano Ronaldo har tidligere stjålet fokus for en kommentar om sin tiårige søn fra december sidste år.

- Af og til drikker min søn cola og spiser chips, og det irriterer mig, og det ved han, har Ronaldo udtalt.

Juventus-stjernen går selv meget op i kost og sundhed. Det er de fleste nok klar over. Men han behøver ikke at tale dårligt om andre brands af den grund, mener sponsoreksperten.

- Det er fint, at han har nogle personlige holdninger, men han ved jo udmærket godt, hvem der betaler gildet til UEFA. Han kender de kommercielle regler om, at man ikke fjerner sponsorer. Det står på side et.

- Det er et statement fra hans side, men det bliver et dyrt statement, siger Simon Bastiansen.

Dårligt for Coca-Cola og Portugals sponsor

Handlingen er nok ikke kun upopulær hos UEFA’s storsponsor Coca-Cola.

Portugals fodboldforbund er nemlig sponsoreret af ølmærket Sagres.

- Det er selvfølgelig ikke Coca-Cola, men det er lidt i samme boldgade. Så der er en pressemand for det portugisiske forbund, som er på overarbejde og skal i gang med at slukke branden, siger Simon Bastiansen.

Det er ikke kun Cristiano Ronaldo, der står tilbage som taber efter sit statement. Coca-Cola er den store taber. Ifølge Simon Bastiansen gælder det i denne situation nemlig ikke, at dårlig omtale er bedre end ingen omtale.

- Det er dårligt for Coca-Colas brand. For de betaler for en rettighed, som bliver fjernet fra bordet. De bliver sidestillet med en enkelt superstjernes personlige intentioner. Det er sådan noget, der ikke må ske, men nu sker det, siger Simon Bastiansen.

Coca-Colas aktieværdi begyndte også tirsdag med at falde fra $55,71 til $55,22. I skrivende stund er den svagt stigende og tilbage på $55,45.

Cristiano Ronaldo indleder EM tirsdag klokken 18.00 mod Ungarn.