Dansk VM-trøje er et hit i udlandet: - Har vi aldrig oplevet før

Den sorte landsholdstrøje er ikke kun populær i Danmark.

Det gav genklang i hele verden, da DBU og Hummel offentliggjorde budskabet bag landsholdets sorte tredjetrøje.

Den nye spillertrøje blev lavet for at skabe opmærksomhed om de manglende menneskerettigheder i Qatar, og DBU og Hummel har lige nu stor succes med at få trøjen bredt ud over Danmarks landegrænser.

Unisport er forhandler af landsholdstrøjerne, og de har nationale webshops i flere af Europas lande. Og det, de oplever lige nu, er historisk.

Den sorte landsholdstrøje er nemlig den mest sælgende fodboldtrøje i Tyskland og Østrig, mens den ligger nummer to på hitlisterne i Frankrig og Holland.

- Det er virkelig meget bemærkelsesværdigt, siger Michael Burk, CEO i Unisport, til TV 2 SPORT og uddyber:

- Vi ser normalt ikke sådan en hype for en trøje. Normalen er, at en ud af ti landsholdstrøjer bliver solgt uden for det nationale marked, men i dette tilfælde er der tale om hver tredje trøje, hvilket vi aldrig har oplevet før.

Med andre ord: Når Unisport har solgt tre af de sorte landsholdstrøjer, er ét af salgene foretaget uden for Danmark.

Danmarks tredjetrøje befinder sig altså lidt i samme kategori, som vi så med Nigerias trøje under VM i 2018. Her blev deres trøje revet væk fra hylderne - også i Danmark.

I Danmark er det stadig den røde hjemmebanetrøje, som er den mest solgte, oplyser Unisport.

VM i Qatar starter den 20. november og slutter den 18. december