Millioner følger 29-årig, der kender til de største transfers før de fleste
Fabrizio Romano er bare 29 år, men han er manden, som millioner af fodboldfans søger, når de skal have seneste nyt om transfermarkedet.
’Here we go!’
Følger du med i fodbold, og bruger du bare en smule tid på de sociale medier, er du helt sikkert stødt på de tre ord. Oftest i sommermånederne og i januar.
Navnet Fabrizio Romano må efterhånden også ringe en klokke hos de fleste. For sjældent bliver en stor, international fodboldhandel offentliggjort, uden den italienske journalist forinden har berettet om den.
De senere år har Fabrizio Romano opnået en status og et netværk i den internationale fodboldverden, der gør, at han typisk har et kendskab til en stor handel inden alle andre.
Et kendskab, som han glædeligt deler ud af på de sociale medier, hvor adskillige millioner hver dag følger med.
I et interview med Bleacher Report forklarede den 29-årige napolitaner tilbage i 2020, at hans kærlighed til fodbold først og fremmest drejer sig om spillet uden for banen.
- Jeg foretrækker transfervinduet over rigtige fodboldkampe. Selvfølgelig elsker jeg spillet, men der er en anden spænding ved at arbejde med markedet og visheden om, at tingene kan ændre sig i løbet af ingen tid.
Fabrizio Romano har blandt andet skrevet 'here we go!' og dermed erfaret et skifte, da Bruno Fernandes skrev under med Manchester United, da Lionel Messi skiftede til Paris Saint-Germain, og da Juventus i 2018 købte Cristiano Ronaldo.
Begyndte som 17-årig
Til den spanske avis El Confidencial har Fabrizio Romano fortalt, at han startede med at skrive om fodbold, da han var 17 år.
Herfra tog det fart, og allerede som 19-årig begyndte han at arbejde for italiensk Sky Sports. Det var her, han lærte Gianluca Di Marzio, en anden særdeles respekteret transferjournalist, at kende.
- Jeg startede med Gianluca Di Marzio, og det lærte mig meget. Mentaliteten var, at vi ikke bare skulle tjekke informationerne med klubberne, men også med agenterne og andre interessenter. Jeg tror, at hemmeligheden er at have gode relationer med alle de mennesker. Vi skal have så mange kilder nu.
I dag har Fabrizio Romano opbygget sit eget brand. På både Twitter og Instagram har han flere end 13 millioner følgere, mens flere end 9 millioner følger med på Facebook.
For bare tre år siden var antallet af følgere på under en million. Ved siden af arbejdet med sit eget brand er han også ansat hos den britiske avis The Guardian og den amerikanske tv-station CBS.
Ekspert savner overraskelsen
Fabrizio Romano er langt fra den eneste, der beskæftiger sig med transferjournalistik. I løbet af de seneste år er antallet steget markant.
I Italien har Gianluca Di Marzio i en årrække været den førende. I Tyskland plejer Christian Falk at have styr på, hvad der rører sig, mens B.T.-journalisten Farzam Abolhosseini ofte sidder på nyhederne i Danmark.
TV 2 SPORTs fodboldekspert Jonas Hebo Goldmann fortæller, at han godt kan savne overraskelsesmomenterne på transfermarkedet, men at udviklingen samtidig blot er en del af den måde, som fodbolden i sin helhed har flyttet sig på.
- Jeg er jo nok nået til et sted, hvor jeg ikke længere kan huske, hvordan det var før.
- Men man vænner sig jo til normen. Jeg har vænnet mig til, at man ikke længere skal være to mand til at give bolden op, og at tvivlskendelser skal tjekkes igennem af VAR. Nu har jeg også vænnet mig til, at jeg kender til en transfer flere uger inden, klubberne har gjort den officiel.
Han påpeger dog, at selvom der oftest rammes plet, hænder det stadig, at udfaldet bliver et andet end det, der er lagt op til. Ikke nødvendigvis fordi transferjournalisterne har bragt fejlagtige informationer, men fordi intet er sikkert, før underskriften er sat.
Et godt eksempel er transfersagaen med den ukrainske stjerne Mykhaylo Mudryk, der længe blev meldt på vej fra Shakhtar Donetsk til Arsenal, inden han i sidste øjeblik besluttede sig for at skrive under på en aftale med Chelsea.
- Et hav af transferjournalister, Romano heriblandt, havde jo fortalt, at det var så godt som sikkert, at han skulle til Arsenal, og pludselig kom alle så med meldingen om, at han skulle til Chelsea i stedet. Det var jo et bevis på, at man stadig kan blive overrasket, siger Jonas Hebo Goldmann.
"Jeg har ikke noget at sælge"
Fabrizio Romano hører til i Milano, hvorfra han holder kontakten til sit netværk og på timebasis – og minutiøst i travle perioder – servicerer sine mange følgere.
At han i dag betragtes som hele fodboldverdenens transferguru, er ikke tilfældigt. Han er ikke kommet sovende til den succes, han i dag nyder godt af, fortæller han i interviewet med El Confidencial.
- Jeg vil aldrig skrive om et rygte, som jeg ikke er 100 procent sikker på. Selvfølgelig kan man tage fejl, men jeg deler aldrig nyheder, der ikke har en direkte kilde til forhandlingerne bag. Jeg er altid sikker på det, jeg siger, for jeg har ikke noget at sælge.
- Jeg tjener ikke mine penge på kliks eller ’likes’, som jeg får. Jeg arbejder for medier som The Guardian og Sky Sports, fordi de ved, at de kan stole på mig. På de sociale medier er min mission at være så korrekt og troværdig som overhovedet mulig.
Selvom det primært er i januar og sommermånederne, at opmærksomheden er rettet mod Romanos mange nyheder, er det alt sammen noget, han arbejder med året rundt.
- Når vinduet lukker, forsøger jeg at slappe lidt mere af, men jeg dedikerer al min tid til transfers. Dagsordenen ændrer sig en smule, og der er ikke lige så travlt, men jeg bliver ved med at ringe rundt, sende beskeder og møde mennesker.
- Det er essentielt at holde kontakten til sine kilder, for hvis du kun skriver til en person, når du vil have en historie, får du den aldrig.
Desperation fra fans blev starten på ikonisk slogan
Men hvorfor er det, at det lige netop er ordene 'here we go!', som Fabrizio Romano tyer til, når han er så sikker i sin sag, at han kan melde en handel som sikker?
- Helt ærligt, så kan jeg ikke huske, hvornår det startede, men det var omkring en handel med Manchester United, måske Paul Pogba, og den havde været på vej i nogle måneder. Folk blev ved med at spørge om opdateringer, og da aftalen endelig var på plads, sagde jeg 'here we go!'.
- Folk kunne lide det, og så startede de med at spørge om andre transferrygter. De ville have en 'here we go!' om deres klub, forklarede Romano i interviewet med Bleacher Report.
Og de mange fans fik, hvad de bad om.
- Jeg betragter ikke mig selv som ejeren af det slogan på nogen måde, men jeg elsker 'here we go!', og at det er noget, der er kommet fra fansene og ikke mig, og så kan jeg godt lide den glæde, der kommer, når jeg skriver det, har italieneren udtalt til El Confidential
I de måneder, hvor de europæiske transfervinduer er åbne, sker det flere gange dagligt, at Fabrizio Romano skriver de tre ord, der efterhånden er blevet ikoniske på de sociale medier.