Guide: Formel 1 for dummies

Guide: Formel 1 for dummies
Når de røde lamper på Sepang International Circuit i weekenden slukkes, bliver der stampet på gaspedalen i Formel 1-bilerne.
I en af dem sidder danske Kevin Magnussen. Men ud over at køre hurtigt, hvad er det så, det går ud på for den danske kører og kollegaerne i Formel 1-feltet?
Her giver vi dig en introduktion til motorsportens svar på kaviar:
Før løbet
Der køres i år 19 Formel 1-løb. Alle sammen ligger på søndage, men forberedelserne starter langt tidligere.
Allerede fredag køres der to træningsløb. De såkaldte FP 1 og FP 2. Lørdag køres det tredje, FP 3, og i de tre træninger har kørere og ingeniører mulighed for at vænne sig til banen og få justeret de sidste detaljer.
Lørdag eftermiddag køres så kvalifikationen, og det er her det bliver afgjort, i hvilken rækkefølge kørerne skal starte søndagens grandprix.
Løbets anatomi
Når løbet bliver givet frit søndag, handler det naturligvis om at komme først over målstregen. Men undervejs er der flere ting, kørerne skal igennem.
Et Formel 1-løb skal som minimum være 305 kilometer langt. Men da banelængderne er forskellige, er der ikke et fast antal omgang, der skal køres. I det spanske grandprix på Catalunya-banen køres der f. eks. 66 omgange. Monacos legendariske grandprix, der køres i gaderne i det lille fyrstendømme, er eneste undtagelse fra 305 kilometer-reglen. Her køres der 78 omgange, men da banen kun er ca. 3,3 km lang, når kørerne kun ud på 260 km.
Som bonusinfo kan det også nævnes, at Formel 1-feltet skal til vinter OL-byen Sochi. Her skal de køre på den nye Sochi International Street Circuit den 12. oktober. Det bliver det første russiske Formel 1-grandprix nogensinde.
Der er mulighed for pitstop undervejs. Ja faktisk er det ikke bare en mulighed. Det er et krav. Kørerne skal nemlig have to forskellige typer af dæk på under løbet. Det er dækproducenten Pirelli, der vælger hvilke.
I forhold til hvad mange tror, bliver pitstoppene ikke brugt til at tanke. Det er tilladt at have op til 100 kg. brændstof i tanken fra start, men er bilen mere tørstig end det, er det bare ærgerligt. Der må ikke tankes undervejs.
Det er svært at sige noget entydigt om hastigheden, men i Formel 1 køres der med mere end 300 km/t.
Regnskabet Når bilerne er kørt i garage, skal der uddeles point. Der bliver givet point fra nummer et til nummer ti, og de fordeler sig således:
1: 25 point 2: 18 point 3: 15 point 4: 12 point 5: 10 point 6: 8 point 7: 6 point 8: 4 point 9: 2 point 10: 1 point
I sæsonens sidste løb i Abu Dhabi gives der dobbelt op på point.
Der gives også point til konstruktørernes mesterskab. Det er en slags holdkonkurrence, hvor Kevin Magnussen og holdkammeret Jenson Button kan samle point ind til McLaren-teamet.
Til sidst er der som et nyt tiltag i år indført en pole position-konkurrence. Her er vinderen den kører, der i løbet af sæsonen har opnået flest pole positions (førstepladser i kvalifikationen).
Og så lidt teknik
Der findes et utal af tekniske betegnelser og udtryk inden for Formal 1, men her følger nogle af de vigtigste:
Downforce: Handler om aerodynamik og vejgreb. Det handler om at skaffe en masse luft til at presse bilen ned mod vejen. På den måde fås et bedre vejgreb rundt i svingene, og det øger svinghastigheden. Modsat effekt af en flyvinge, der gerne vil løfte maskinen. Her vil man gerne have bilen til at blive på jorden.
Overstyring: Hvis forhjulene får fat, men baghjulene spinner rundt, så skrider bagenden ud og bilen vil rotere. Her kan man ikke se det man rammer.
Pit wall: En stor betonvæg, som ingen vil ramme, men som alle kigger op mod. Afgrænser pitområdet fra banen, og det er her, det vindene team stiller sig op og jubler, når deres kører kommer først over målstregen.
Safety car: Hvis der sker uheld på banen, kommer der en safety car på banen. Den ligner til forveksling en helt almindelig bil, men den er forsynet med et par roterende, gule lamper på taget. Når den kører rundt på banen, må Formel 1-racerne ikke overhale hinanden. Det er med til at neutralisere løbet for en stund, og så snart der er ryddet op efter ulykken, kører den ud, og løbet gives frit.
Slip stream: Opstår når en kører lægger sig lige bag ved en forankørende. På den måde mindskes vindmodstanden. Det giver ekstra fart til den bagvedliggende bil, som derfor har gode muligheder for overhaling i næste sving.
Understyring: Hvis forhjulene ikke får greb om vejen vil bilen fortsætte med at køre lige ud. På den måde ser man det, man kommer til at ramme.
Hvordan følger jeg med?
Denne guides vigtigste punkt. Det gør du selvfølgelig her på tv2.dk. Vi dækker hvert løb direkte med både kvalifikation og selve løbet. Og TV 2 Sportens Formel 1-ekspert, Jens Winther Jr. vil være fast inventar i livedækningerne.
Derudover vil Jens Winther Jr. bidrage med klummer op til løbene, hvor han ifølge eget udsagn vil være både kontroversiel og kontant.