Formel 1

- Er ham der Kevin overhovedet god nok til Formel 1?

Der er nogle i toppen af Renault, der ønsker mere end det, han har leveret i år - tvivlen er igen indtrådt omkring Kevin Magnussen.

Kender du følelsen af det lille stykke gennemsigtige plastik, der er så svært at ryste af hænderne?

Hammerholt

  • Journalist, TV 2 SPORT.
  • Jacob Hammerholt har dækket motorsport for TV 2 SPORT i mere end 10 år.
  • Han har blandt andet dækket Formel 1, Le Mans, DTC og speedway.

Hver gang, man tror, det er væk, dukker det op igen et andet sted på hånden. Det er ikke noget, som generer voldsomt. Det bliver bare lidt trættende i længden.

Sådan har jeg det i øjeblikket med de mange spørgsmål om Kevin Magnussen.

”Er Kevin Magnussen god nok til Formel 1?”

”Skal han ikke snart give den noget mere gas?”

”Er Kevin Magnussen ikke færdig i Formel 1?”

Men jeg kan godt forstå, hvorfor der dukker mange spørgsmål op.

NY Kevin Magnussen blå bog

  • Navn: Kevin Magnussen
  • Født: 5. oktober 1992 i Roskilde
  • Forældre: Den tidligere Formel 1-kører Jan Magnussen og Britt Petersen
  • Startede karrieren i en gokart
  • Første store sejr var i 2008, da han blev dansk mester i Formel Ford
  • 2013: Vinder mesterskabet i Formel Renault 3.5
  • 2014: Får en forrygende debut i Formel 1 med en andenplads i det australske grandprix i Melbourne. Slutter sæsonen på en samlet 11.-plads
  • 2016: Bliver førstekører hos Renault-teamet i Formel 1.
  • 2017: Skifter til det amerikanske Haas-team.

Formel 1 er for mange danskere noget nyt at forholde sig til. Og forstå. Kevin Magnussen har gjort det, som kun en håndfuld danskere har gjort tidligere; kørt i motorsportens kongeklasse Formel 1. Det er vi altså ikke vant til i Danmark.

Og det er altså en underlig verden, hvor penge er nødvendige for at slå igennem. Kan man forestille sig, at en rig person kunne smide en pose penge, så sønnike kunne komme til at spille højre back for FC Barcelona? Nej. Men det kan lade sig gøre i Formel 1.

Der er også uhyre stor forskel på bilerne i Formel 1. Så stor forskel, at langt størstedelen af feltet ikke har en chance for at vinde. En Ford Fiesta kan være en nok så fin og hurtig bil, men den har altså ikke en chance mod en Porsche 911.

MEN – en stor del af årsagen til de ovenstående spørgsmål om Kevin Magnussen hænger også sammen med hans præstationer.

Personligt savner jeg noget ”wauw” fra Kevin Magnussen. Jeg savner nogle flere af den slags præstationer, som vækker opsigt.

Overordnet set synes jeg, at Kevin Magnussen har gjort det godt. I en svær sæson med en skrammelkasse af en bil har Kevin Magnussen gjort det godt.

Han har slået sin teamkammerat Jolyon Palmer langt oftere, end han er blevet slået. Ni ud af 14 kvalifikationer er blevet vundet af danskeren. Et klart overtag til Magnussen.

Kevin Magnussen er også en eneste, der har skaffet point til Renault i år. Og det er altså rigtig vigtigt. De seks point, som danskeren har kørt hjem til teamet, betyder, at Renault overhaler to konkurrenter i konstruktørmesterskabet, hvor det franske team nu ligger nummer ni. Ikke nogen prangende placering i sig selv, men trods alt bedre end sidst.

Ifølge mine kilder er mekanikerne i garagen også vanvittigt glade for at arbejde sammen med Kevin Magnussen. Danskeren er virkelig vellidt af teamet. Og samtidig giver han ingeniørerne en masse god information om bilen.

Så ja, Kevin Magnussen har gjort det godt for Renault. Det synes jeg.

MEN – er ’godt’ godt nok til at sikre en fremtid i Formel 1?

Tvivl om Kevin

Det er jo det spørgsmål, alle venter svar på i disse dage. Vælger Renault at sætte Kevin Magnussen i en af teamets racere i næste sæson?

Alene det, at der er tvivl om Kevin Magnussens fremtid, er et skidt tegn. Efter at have kæmpet sig tilbage til Formel 1 skulle han altså i år bevise, at han ER god nok til Formel 1; at han besidder det enorme potentiale, som McLaren så i danskeren i årene op til Formel 1-debuten.

I 2014 skulle enten Kevin Magnussen eller Jenson Button overlade sædet til Fernando Alonso. ”Den plads napper Kevin Magnussen”, sagde de fleste eksperter. Jeg selv sagde det samme.

Men i de allersidste løb i sæsonen begyndte tvivlen at snige sig ind. Både hos motorsportsjournalister og desværre også i McLaren-teamet. ”Var Kevin Magnussen god nok til Formel 1?”.

Tvivlen indtrådte. Og det må den ikke.

Kevin Magnussen har selvfølgelig lært af situationen i 2014. Men nu ser vi en tendens til, at mønsteret gentager sig. Kevin Magnussen satte sig tidligt i sæsonen på tronen som den hurtigste kører i Renault-teamet. Men tre ud af de sidste fire kvalifikationer er vundet af teamkollegaen Jolyon Palmer.

Jeg har sagt det mange gange, og jeg siger det gerne igen. Kevin Magnussen kan måske ikke vinde Grand Prix’er. Men han SKAL vinde teamduellen.

Det kan godt ske, at man i sin Ford Fiesta kæmper forgæves mod dem med Porsche, men ham i den anden Ford Fiesta skal man altså vinde over. Og der må ikke være tvivl om, hvem der er hurtigst, hvis man skal være med igen næste år.

Når de store, internationale medier kigger i spåkuglen frem mod næste sæson, er Kevin Magnussens plads ikke længere så sikker, som den var tidligere på året. Han står stadig som favoritten til at tage sædet, hvis Renault skulle vælge at fortsætte med kun én af kørerne fra i år, men magtbalancen er ikke længere så entydig, som den har været. Og nogle steder går rygterne også på, at Renault gerne vil udskifte både Palmer og Magnussen.

Værst af alt har Renault udtalt, at teamet søger en racerkører, der kan ”lede” teamet til næste år. Og teamet har også jagtet køreren øverst på ønskelisten. Sergio Perez.

Det er naturligvis slet ikke optimalt for Kevin Magnussen. Uagtet om Perez bliver ved Force India eller skifter til Renault, er der nogle i toppen af Renault, der ønsker mere end det, Kevin Magnussen har leveret i år.

Tvivlen er igen indtrådt omkring Kevin Magnussen.

MEN – intet er afgjort. Sæsonen er stadig i gang.

Kevin Magnussen har stadig et sæde og dermed chancen for at bevise, at Renault også næste år trygt kan satse på ham.

Skal levere mere ”wauw”

Han har vist Renault og alle os andre, at han er en lynende hurtig og dygtig Formel 1-kører. I Rusland kørte han ekstremt godt. Han skaffede Renault de eneste point, som holdet har fået i år. Og han satte Palmer godt og grundigt på plads. Det var en eksemplarisk præstation fra Magnussens side.

Nu er det altså tid til, at han skal levere noget mere af det. Noget mere ”wauw”.

Næste Formel 1-Grand Prix bliver kørt i weekenden i Singapore. En bane, hvor Renault-raceren ikke vil være så udstillet, som den blev i sidste løb på Monza. Ikke at Renault ligefrem står godt, men trods alt langt bedre end i Italien.

Bybanen i Singapore stiller nemlig store krav til køreren. Marina Bay Street Circuit i Singapore er en meget teknisk svær bane, hvor racerkørerne skal være meget præcise for at køre hurtigt. Og hvor konsekvensen for fejl er stor.

Samtidig er løbet i Singapore det løb, der er hårdest for kørerne at gennemføre. Der er varmt. Løbet er langt. Og banen kræver ekstrem koncentration.

Det bliver et Grand Prix, hvor vi kan se en forskel på en racerkører og en talentfuld racerkører.

Kevin Magnussen får altså chancen for at vise sig frem for Renaults bosser – og alle de andre chefer i paddock, som måske mangler en god kører til næste sæson.

Jeg satser på, at vi får Kevin Wauw-nussen at se igen i denne weekend.

Og for at svare på spørgsmålene øverst i denne blog.

”Ja, Kevin Magnussen er god nok til Formel 1.”

”Jo, det er hamrende vigtigt, at Kevin Magnussen igen viser, at han er en dygtig og hurtig racerkører.”

”Nej, jeg tror, at Kevin Magnussen stadig kører for Renault næste år”.