Formel 1

Kevins konkurrent med taktisk genistreg: - Må være en form for rekord

Kevin Magnussens konkurrent Jolyon Palmer fandt den helt rigtige pitstrategi, mens danskeren aldrig fandt fart. Det skal undersøges, siger teamchefen.

Den danske racerkører kæmpede og kæmpede, men trods en god start på løbet, kunne Magnussen ikke følge med konkurrenterne og sluttede som nummer 17.

I total kontrast startede teamkammeraten Jolyon Palmer som nummer 21, men en genistreg med et tidligt pitstop resulterede til sidst i en 14.-plads for briten.

Vi vil bruge rigtig lang tid på at tjekke bilen og analysere løbet...

Teamchef Fred Vasseur om Magnussens bil

En turbulent start på løbet var medvirkende til en periode med safety car. Det udnyttede Jolyon Palmer til at gå i pit efter få omgange, og herfra holdt dækkene resten af løbet.

- En 14.-plads er det bedste, vi kunne skaffe efter at have startet sidst (én bil startede fra pitten, red.), så jeg er glad! Jeg havde nogle virkelig gode kampe med McLaren-fyrene, som var sjovt, og 70 omgange på ét sæt dæk må være en eller anden form for rekord...

- Det var noget af en udfordring, men i sidste ende gik det fint. Vi var hurtige nok til at holde konkurrenter bagved, så alt i alt er jeg glad for løbet, sagde Palmer efterfølgende til Renaults egen hjemmeside.

Den britiske Formel 1-kører kunne altså nøjes med et enkelt tidligt pitstop, i mens Kevin Magnussen måtte i pit to gange undervejs for at skifte dæk. Det gjorde dog hverken fra eller til.

- I sidste weekend sluttede jeg virkelig godt af på super soft-dæk, men det var ikke samme historie i dag (søndag, red.). Det var som om, vi ikke kunne finde farten, ligegyldigt hvilke dæk vi brugte. Det var et frustrerende løb for mig, sagde Magnussen til Renaults hjemmeside.

Overordnet set kunne Renaults teamchef, Fred Vasseur, da også gøre status på en weekend, som blev en blandet fornøjelse for det franske Formel 1-team.

- Jolyon leverede et stærkt løb, hvor vi fik maksimalt ud af en aggressiv strategi og pittede ham virkelig tidligt under en safety car. Han kørte 70 omgange på det samme sæt dæk og var virkelig konsekvent hele vejen til målstregen i forsøget på at slutte foran de nærmeste rivaler, sagde Fred Vasseur og slog fast:

- Det var et virkelig stærkt løb for ham.

Det var ellers Magnussen, der startede bedst ud. Fra sin startplads som nummer 14 kørte han sig hurtigt to pladser frem, men allerede efter 11 omgange kørte danskeren i pit for at skifte til hårdere dæk, og så røg han ned på 19.-pladsen.

Herfra formåede danskeren dog ikke for alvor at komme tilbage, og da han fik slidt for meget på sine dæk, måtte han altså senere hen i pit for anden gang.

- Kevin havde et forvirrende løb, hvor han var godt placeret fra start, men siden kæmpede for at finde farten uanset dæktype. Vi vil bruge rigtig lang tid på at tjekke bilen og analysere løbet, så vi kan finde ud af, hvordan vi kunne have gjort det bedre. I Brasilien vil vi bestemt have begge biler til at køre om point, sagde Vasseur.

Foreløbig er der halvanden uge, inden Formel 1-feltet vender tilbage til Sydamerika, hvor der altså denne gang skal køres i Brasilien.