I den tunge ende af Formel 1: Alt du skal vide om Magnussens nye hold
Kevin Magnussen og Haas F1 Team vil i den kommende sæson være at finde i den tunge ende af feltet, siger Jacob Hammerholt.
Kevin Magnussen fik fredag sin fremtid på plads, da amerikanske Haas F1 Team offentliggjorde, at de har skrevet kontrakt med danskeren. Kontraktens længde har Haas ikke meldt noget ud om.
Men hvad er Haas for et hold, og hvor gode er de?
Haas F1 Team er et hold, der med succes kører deres første sæson i år. Holdet er ejet af rigmanden Gene Haas, der udover at stå i spidsen for Formel 1-holdet også er medejer af et hold i den amerikanske NASCAR-serie.
Amerikanerne har haft en sæson, der har overgået forventningerne. Bilen har været konkurrencedygtig, og i løbet af sæsonen har holdet skrabet 29 point sammen. Alle hentet af Magnussens kommende holdkammerat, Romain Grosjean.
Men så mange point skal Haas-holdet ikke gøre sig forhåbninger om næste år, mener Jacob Hammerholt, der er motorsportsreporter på TV 2 SPORT.
- De kommer formentlig ikke til at køre om point særlig ofte. Jeg tror, de vil være at finde i den tunge ende af feltet sammen med hold som Manor og Sauber. Kevin Magnussen får igen en sæson, hvor han skal grave dybt.
Et hold uden store ambitioner
Grunden til at Kevin Magnussen og Romain Grosjean ikke skal forvente at kunne køre med om point weekend efter weekend skal blandt andet findes i de begrænsede økonomiske muskler, som holdet har.
I britiske medier er der blevet spekuleret i, at Haas har et rådighedsbeløb, der svarer til det beløb, der bliver brugt i NASCAR-serien.
- Deres rådighedsbeløb er ikke særlig stort i forhold til, at de er et Formel 1-hold, og derfor er deres ambitionsniveau heller ikke særlig stort i forhold til Renaults og andre fabriksteams. Det er helt sikkert et skridt ned ad stien for Magnussen, siger Jacob Hammerholt.
Derudover har det tidligere vist sig, at nye hold har haft det svært i anden sæson.
- Historisk set har nye hold store problemer i holdets anden sæson, fordi de som regel ikke har mandskabet til at fokusere på den første sæson og samtidig tænke på at lave en bil, der kan konkurrere i den kommende sæson. De får lov til at betale prisen.
Mister vigtig hjælp i næste sæson
Haas F1 Team er det første amerikanske hold i motorsportens kongeklasse i mere end 30 år, så af gode grunde er der ikke tradition for at udvikle elementer til Formel 1 i USA. Derfor har Haas-holdet hentet hjælp udefra.
- Det er jo sjældent, at man ser et amerikansk hold i Formel 1. Og har Haas købt sig til meget hjælp ved at købe fra andre leverandører. Det er noget, der kan give nogle udfordringer.
- Når fabriksholdene laver deres biler, så laver de jo alt selv og sørger for, at delene passer og arbejder godt sammen. Når så et hold som Haas henter tingene forskellige steder fra, så kan det være svært at få bilen til at fungere optimalt.
I denne sæson har Haas primært hentet deres dele i Italien. Motoren og andre forskellige komponenter har de fået fra Ferrari, og chassiset har de fået fra et italiensk firma, der hedder Dallara.
Amerikanerne har desuden fået hjælp til en lang række tekniske ting fra Ferrari i denne sæson, da de er et nyt hold. Denne hjælp må de ikke modtage i næste sæson, og derfor kommer de til at stå på egne ben.
Den amerikanske attitude
Haas-holdet har haft en ydmyg tilgang til deres indtog i Formel 1. Selvom de har gjort det godt i den første sæson, er de klar over, at holdet står over for nogle store udfordringer i den kommende sæson.
Holdet har desuden aldrig haft en ambition om, at de skal køre med blandt de bedste. Holdet har fra begyndelsen haft en målsætning om, at de vil være tilfredse, hvis bare de overlever de første fem år.
Den attitude er noget, der passer Kevin Magnussen godt, mener Hammerholt.
- Jeg tror, at den amerikanske attitude passer godt til Magnussen. De har mere tålmodighed, og han vil ikke komme til at køre med øksen over hovedet på sammen måde, som han har gjort hos McLaren og Renault.
- Hos Haas skal han selvfølgelig også bevise, at han er god nok, men jeg tror, at han vil føle sig velkommen og måske også finde mere ro.
- Haas-ledelsen har faktisk længe vist interesse for Magnussen, så han er en ønskekører for teamet, og det vil få Magnussen til at føle sig ”ønsket” og forhåbentlig også levere mere på banen, siger Jacob Hammerholt.