Formel 1

Chefer vil gøre Formel 1 mere lige: Markante ændringer kan være på vej

Kevin Magnussen. ANDREJ ISAKOVIC / Scanpix Denmark

Formel 1 kan se meet anderledes ud om bare en enkelt sæson.

Der er forandringer på vej ind over Formel 1.

Forud for den nye sæson har Bernie Ecclestone forladt tronen, og de nye amerikanske ejere Liberty Media, der har taget over efter CVC Capital Partners, har valgt en ny kurs. 

Chase Carey er ny formand, og Ross Brawn, tidligere Mercedes-boss, har sat sig i stolen som en slags sportsdirektør.

Og det er mænd med markante holdninger og masser af idéer, de ønsker at føre ud i livet allerede fra 2018-sæsonen.

Ross Brawn har især fokus på at gøre spændet mellem de bedste og dårligste hold mindre i de kommende år. Der skal være større mulighed for overraskelser, og løbene skal være mere spændende.

- Vi kender alle historien om Leicester. Det ville være ideelt, hvis et nogenlunde hold i et godt år med en god kører også kunne gøre sig gældende i Formel 1. Men i øjeblikket er det ikke rigtigt muligt, har Ross Brawn udtalt. 

Derfor har de nu fundet frem til seks mulige ændringer i Formel 1, som allerede kan træde i kraft fra næste sæson:

Fremtidige Formel 1-ændringer

  1. Budgetloft

    De seneste tre sæsoner har en Mercedes-kører kunne fejre verdensmestertitlen.

    Ross Brawn har udtalt, at han godt ved, et muligt budgetloft er et ømtåleligt emne. Men han ønsker at ændre omstændighederne, så det ikke længere kun er to-tre hold, der kan køre med om sejrene.

    - Det er aldrig rigtigt blevet afprøvet, for det blev aldrig indført fuldstændig af Formel 1, og jeg synes, at vi som minimum skal diskutere det igen og se, om der er et potentiale, har han tidligere sagt.

  2. Afskaffelse af DRS

    DRS blev introduceret i Formel 1 i 2011.

    DRS-systemet, hvor kørerne kan trykke på en knap og dermed få et boost, når de er i en bestemt zone på langsiderne, kan være på vej ud. 

    Ross Brawn er nemlig imod 'kunstige' systemer.

    - DRA-systemet; alle ved det er kunstigt. Vi bliver nødt til at finde renere løsninger, har Ross Brawn tidligere udtalt. 

  3. Andre motorer

    Kevin Magnussens Renault-racer giv op i flammer i 2016-sæsonen.

    Ross Brawn har indikeret, at han er villig til at ændre på turbo hybrid-motorerne, der blev indført i 2014. De har været revolutionerende, når det kommer til brændstofeffektivitet, men de er også blevet kritiseret for at være for dyre og at lyde forkert. 

    Han vil diskutere det med de forskellige teams, for han anerkender, at de har postet en masse penge i de dyre motorer.

    - Men hvordan flytter vi os fra i dag til der, hvor vi gerne vil være om to-tre år med en fantastisk racermotor, som alle elsker og nyder? Udtalte han dengang. 

  4. Indførelse af draft-system

    18-årige Lance Stroll har haft stor succes i Formel 3, og i den kommende skal han køre for Williams i den fineste klasse.

    For at undgå at kørere kan købe sig til et sæde i Formel 1, overvejer den nye ledelse at indføre et draft-system, lidt lige som vi kender det fra NFL eller NHL. På den måde vil de sikre, at unge talenter belønnes.

    - Jeg ville elske at se en strøm af talent ind i Formel 1, hvor vi måske endda kunne introducere et draft-system, hvor kørere der vinder GP2 eller Formel 2 er til rådighed for de mindste hold i deres første par år i Formel 1, har Ross Brawn udtalt.

  5. Større events

    Det amerikanske grandprix satte tilskuerrekord i den forgange sæson.

    Den nye Formel 1-ledelse har store ambitioner for de enkelte løb. De vil forvandle hvert løb til at være en festlig event, der varer en hel uge. Der skal være koncerter og anden underholdning i løbet af ugen, og så skal det hele kulminerer med grandprixet om søndagen. På den måde håber de at tiltrække flere tilskuere.

  6. Flere løb

    Det historiske franske grandprix blev, her i 1982, blev sidst afholdt i 2008. I 2018 vender det tilbage.

    I 2017-sæsonen er der 20 grandprixer på programmet, men i fremtiden ønsker den nye ledelse at tilføje endnu flere. Helt op til 25 årlige løb kan blive en realitet, og de kan meget vel placere en del af løbene i USA, lige som det er vigtigt for dem at have løb i Vesteuropa.

  7. Mindre innovation

    Mercedes havde den hurtigste bil i 2016.

    Lige nu er de hurtigste biler dem, der er mest innovative. Ross Brawn vil begrænse omfanget af innovation. For de innovative biler er dyrere, og derfor får de store teams en stor fordel af at have mange penge, og der bliver længere afstand mellem top og bund. Mange penge, hurtigere bil.

    - Vi skal se, om vi kan udvikle reglerne til at belønne innovation mindre, har Ross Brawn udtalt.