Held i uheld: Derfor kan dårlig kval give Magnussen stor fordel

16x9
Kevin Magnussen sluttede på 11. pladsen i Kinas kvalifikation. Foto: Paul Crock / Ritzau Scanpix

Selvom Kevin Magnussen gerne ville have sluttet længere fremme end 11.-pladsen, så kan det vise sig som en fordel.

Et usædvanligt dækvalg fra Pirelli har givet Formel 1-feltet noget at tænke over.

For første gang i år har den italienske dækfabrikant nemlig valgt at ’springe et dæk over’ i den normale rækkefølge af dæk.

Til grandprixet i weekenden kan teamsene vælge imellem ultrasoft, soft og medium-dæk. Supersoft-dækket, der ligger mellem ultrasoft og soft, er altså ikke med i Kina.

Pirellis oversigt over dækvalg for de forskellige teams.
Pirellis oversigt over dækvalg for de forskellige teams. Foto: Pirelli

Det ekstraordinære store spring i rækkefølgen af dæk kan blive afgørende i forhold til strategien i løbet.

- Det kan komme til at betyde meget, sagde Kevin Magnussen efter kvalifikationen til TV 3+.

Det blødeste dæk i Kina, ultrasoft, er et hurtigt dæk til kvalifikationen, men det bliver hurtigt slidt.

Soft- og medium-dækkene er ikke så hurtige, men er til gengæld et hurtigt dæk over en længere distance.

Derfor vil en kører allerhelst bruge ultrasoft til kvalifikationen og et af de hårdere dæk til at starte løbet med. På den måde sikrer man sig en fordelagtig startposition og med det hårdere dæk i starten af løbet, så kan køreren blive længere tid på banen og derved måske undgå et ekstra pitstop.

- Det ser ud til, at ultrasoft-dækket kan blive svært at få til at holde uden at graine (smuldre, red.) fordækket fuldstændigt. Dem, der kan få ultrasoft-dækket til at holde, har et rigtig godt race. Men hvis ikke man kan det, er det bedst at starte på soft-dækket, fortalte Kevin Magnussen, som altså frit kan starte på netop soft-dækket.

Her er de forskellige dæktyper

Hypersoft (lyserødt): Det hurtigste dæk i Formel 1. Har mest værdi i kvalifikationen, da det hurtigt bliver slidt og dermed langsomt.

Ultrasoft (lilla): Det næsthurtigste dæk. De samme kvaliteter som hypersoft, blot en anelse hårdere.

Supersoft (rødt): Et hurtigt dæk, som også kan bruges i løb.

Soft (gult): Et meget benyttet dæk, da det både er rimelig hurtigt og holdbart. 

Medium (hvidt): Mest brugte af hårde dæk. Brugbare tider.

Hard (blåt): Et hårdt dæk, som giver mange, men langsomme omgange.

Superhard (orange): Holder i længst tid, men er langsomst. Bliver kun brugt på baner med højt dækslid.

Modsat er teamkollega Grosjean umiddelbart foran i startrækkefølgen låst og skal begynde løbet på brugte ultrasoft-dæk. Og han er altså langt fra den eneste kører, der har frit valg i forhold til dækstrategi.

For at give en ekstra udfordring til de hurtigste kørere i kvalifikationen, skal alle i top 10 starte selve løbet på de dæk, som blev brugt til at sætte den hurtigste tid i kvalifikationens anden del, Q2.

Alle kørere uden for top 10 i kvalifikationen kan selv vælge, hvilke dæk de ønsker at starte løbet på.

Kevin Magnussen er altså den bedst placerede af alle, som har frit dækvalg til starten på løbet. Derved kan han vælge et sæt spritnye soft eller medium-dæk og derved kører markant længere, inden han er nødt til at køre i pit end for eksempel danskerens teamkollega.

Romain Grosjean sluttede kvalifikationen på 10. pladsen, og han skal derfor bruge de ultrasoft-dæk, som han kørte Q2 med. Ikke nok med at de ikke holder så længe, de er også brugt i kvalifikationen.

Dækregel ekstra vigtig i Kina

Reglen om, at top 10 i kvalifikationen skal begynde løbet på allerede brugte dæk, gælder i alle løb. Men lige præcis i Kina er betydningen ekstra stor, da Pirelli har valgt at springe supersoft-dækket over. Der er altså stor forskel på ultrasoft og soft.

Så selvom Kevin Magnussen egentlig var træt af resultatet af kvalifikationen, hvor han ikke gik videre til sidste del, så fandt han alligevel en smule trøst i sin plads lige uden for top 10.

- 11.-pladsen er faktisk ikke så dårlig igen at starte fra, fordi vi kan vælge, hvilke dæk vi skal starte på. Men det er selvfølgelig stadig irriterende, sagde Kevin Magnussen efter kvalifikationen til TV 3+.

Force India-køreren Esteban Ocon sluttede kvalifikationen som nummer 12 og har også et håb om, at frit dækvalg kan blive afgørende.

- Vi kan vælge de dæk, vi vil. Og dækkene vil endda være nye. Så forhåbentlig kan vi bruge den fordel til at fange konkurrenterne, der ligger foran, sagde Esteban Ocon til TV 3+ efter løbet.

Med undtagelse af Ferrari og Mercedes, så starter hele top 10 på ultrasoft, når løbet i morgen bliver sat i gang.

Kinas grandprix bliver kørt søndag kl. 8.10 og kan følges i liveblog her på sport.tv2.dk.