Ny Formel 1-regel skal sikre hurtigere løb

16x9
Her ses Kevin Magnussen under det kinesiske Formel 1-grandprix, hvor han blev nummer 10. Foto: Johannes Eisele / Ritzau Scanpix

I næste sæson bliver det tilladt at fylde mere brændstof på Formel 1-bilerne. Det giver kørerne mulighed for at trykke speederen helt i bund.

Fem kilogram brændstof lyder måske ikke af så meget, men det kan komme til at få en stor betydning i Formel 1-sæsonen 2019.

Det er nemlig blevet besluttet, at Formel 1-holdene til næste år må øge brændstofmængden fra 105 til 110 kilogram. Det skriver blandt andre Autosport.

Mere brændstof betyder kort fortalt, at kørerne kan træde speederen helt i bund i en større del af tiden end nu, hvor de af og til må spare lidt på benzinen.

- Det er meget logisk; hvis du har mindre power, tager det dig længere tid at komme fra A til B på langsiden. Så du har længere tid med fuld gas og dermed fuld benzintilførsel, siger Kevin Magnussen til Ekstra Bladet.

Beslutningen om at tillade mere brændstof bidrager dermed til at øge farten under løbene. Omgangstiderne er allerede blevet hurtigere de seneste år, hvor bredere dæk med mere vejgreb har været med til at sikre højere hastigheder. Det forbedrede vejgreb er dog gået ud over brændstofforbruget, fordi kørerne har fået mere kontrol over bilerne og dermed kan trykke tidligere på speederen og træde senere på bremsen. Set i det lys er det rigtig godt nyt for kørerne, at de får mere benzin at lege med. 

Autosport tilføjer, at World Motor Sport Council også har diskuteret mulige ændringer på bilernes aerodynamik, så det skal blive lettere at overhale. Det forventes, at der bliver truffet en beslutning i løbet af april.

- Drøftelserne fortsætter med et forslag vedrørende aerodynamik, så der kan træffes en beslutning ved udgangen af april, lyder det.

Regelændringerne vil som nævnt træde i kraft til sæsonen 2019. Derfor kører Kevin Magnussen og resten af feltet videre under de nuværende regler, når det næste grandprix køres i Aserbajdsjan i den sidste weekend i april.