Ferrari går forrest med nyt design på Formel 1-raceren

16x9
Sebastian Vettel under testen på Circuit de Barcelona-Catalunya i marts. Foto: Albert Gea / Ritzau Scanpix

Ferraris Formel 1-hold placerer ved grandprixet i Spanien i weekenden som det første hold sidespejlene på haloen.

Acceleration, deceleration, downforce og aerodynamik. Det er blot nogle af de ting, som de ti Formel 1-hold forsøger at forbedre for at få en fordel

Og nu lader det til, at Ferrari har fundet en lille fordel på et af punkterne – det håber de i hvert fald på forud for næste løb i sæsonen, der køres på søndag i Barcelona.

Det italienske team har, som det første feltet, afsløret billeder af deres racer, hvor sidespejlene er placeret på den halo, som er blevet en påkrævet del af bilens design i denne sæson.

På tweetet herunder kan sidespejlene ses placeret på haloen.

Den nye placering skal give holdet en aerodynamisk fordel, så vind kan dirigeres mere effektivt væk fra bilen.

Det mener Nikolas Tombazis, der er det internationale motorsportsforbunds (FIA) tekniske chef for biler med én kører.

- Jeg er helt sikker på, at når et hold kommer til os og siger, at de vil placere spejlene dér, så er det fordi de føler, at de bliver en lille smule bedre aerodynamisk – og det inkluderer altså at placere spejlene på haloen, siger han til det internationale medie Autosport.

På grafikken herunder kan du interaktivt trykke dig frem til at se, hvilke dele af raceren, der er blevet ændret til 2018-sæsonen i Formel 1.

Når grafikken er indlæst, kan du navigere med pilene herunder.
Vi kan se, at du ikke har slået WebGL til i din browser. Det er nødvendigt for at få den fulde oplevelse. Se her, hvordan du slår det til. Alternativt kan du åbne artiklen i Google Chrome eller Mozilla Firefox.
OBS: Vi kan se, at du bruger Internet Explorer. Vi anbefaler at skifte til Google Chrome eller Mozilla Firefox for at få den fulde oplevelse.

Regelændring gør det muligt

Det er en ganske ny ændring i reglerne, der gør, at Ferrari har fået lov til at montere spejlene på haloen.

Det var imellem sæsonens andet og tredje løb, i henholdsvis Bahrain og Kina, at FIA besluttede, at holdene måtte bruge haloen til montering af spejlene.

Haloen blev et krav til bilerne for at øge kørernes sikkerhed, men selvom den i sin start fik stor kritik, forsøger holdene altså nu at udnytte den til at skabe køremæssige fordele.

Ferraris dominans i sæsonen

At Ferrari søger den køremæssige fordel er der som sådan ikke noget nyt eller overraskende over, for det gør alle hold.

Men selvom Ferrari-teamet med Sebastian Vettel i spidsen startede sæsonen som lyn og torden med sejre i de to første løb i Australien og Bahrain, så er det alligevel Lewis Hamilton fra rivalerne Mercedes, der fører VM-stillingen for kørere.

Hamilton, der vandt det seneste og yderst hæsblæsende løb i Baku, Azerbaijan, har 70 point i VM-stillingen, mens Vettel har 66 point på andenpladsen.

Den anden Ferrari-kører, Kimi Räikkönen, har 48 point på tredjepladsen, mens Mercedes Valtteri Bottas runder top fire af med 40 point.

Næste løb på kalenderen er søndag, hvor kørerne skal ud på Circuit de Barcelona, Catalunya i Spanien.

Det løb kan du følge på TV 2 SPORTs liveblog søndag fra klokken 15.00.

Overblik: Formel 1-sæsonen