Formel 1

Formel 1 vil have dæk-ændring til næste år

Ni forskellige Formel 1-dæk med hvert sit navn forvirrer mere end det gavner, mener Formel 1-arrangørerne.

Til næste år skulle det gerne blive en smule nemmere at følge med, når Kevin Magnussen og de andre Formel 1-kørere vælger dæk.

Både Formel 1-arrangørerne (Formula One Management, FOM) og det internationale motorsportsforbund FIA har nemlig bedt dækleverandøren Pirelli om at tilpasse navnene og farverne på de i alt ni forskellige dæk.

Hele regnbuen med superhard, hard, medium, soft, supersoft, ultrasoft, hypersoft, intermediate og full wet skal ikke bruges fremover, hvor man i stedet vil præsentere de tre dækmuligheder til hvert løb med faste betegnelser. Det skriver Autosport.

- Vi har fået en henvendelse fra FOM og FIA om bare at kalde dækkene for hard, medium og soft, siger Pirellis Formel 1-chef Mario Isola til Autosport.

- Med tre farver, de samme farver og navne til hvert løb – men stadig forskellige dæk, fordi man ikke kan bruge de samme dæk på eksempelvis Silverstone og i Monaco. På et andet niveau kan vi så have dæk A, B, C, D, E, F, G eller noget i den stil, siger Isola.

Som Isola nævner, er det nemlig tanken at holde fast i de nuværende dæktyper, men til de forskellige løb skal de udstyres med navne og farver ud fra de øvrige muligheder.

I Monaco, hvor man i år kører på supersoft, ultrasoft og hypersoft, kan det fremover ende med:

  • Supersoft skal kaldes hard
  • Ultrasoft skal kaldes medium
  • Hypersoft skal kaldes soft

I den anden ende af skalaen kan det ende med følgende eksempler:

  • Superhard skal kaldes hard
  • Hard skal kaldes medium
  • Medium skal kaldes soft

Og så skal farverne som nævnt også ændres, så de samme tre farver vil gå igen til løb efter løb.

Måske bliver det lettere at skelne mellem forskellene under et løb. Til gengæld vil det kræve en vis viden at følge med, hvis man vil vide, hvilket dæk ’medium’ egentlig er, når det kan skifte fra grandprix til grandprix.

Dækudvalget blev udvidet inden denne sæson. I år kan kørerne vælge mellem følgende varianter:

Derudover kan Magnussen og de andre kørere også stadig vælge det grønne intermediate-dæk, hvis det eksempelvis støvregner, eller det blå full wet-dæk, hvis det regner meget.