Formel 1

- Grandprixet må have været en ørkenvandring, som Magnussen skulle overstå

TV 2 SPORTs motorsportekspert mener, at grandprixet i Monaco var kedeligt, men foreslår samtidig ændringer, der ville gøre det spændende.

I lyset af det nyligt overståede Formel 1-grandprix i Monaco, er jeg næppe den eneste, der tænker over den manglende sportslige værdi?

Det var ventet, at der ikke ville være en overflod af overhalinger i Monacos gader, men løbet var jo decideret voldkedeligt. Det var et Formel 1-løb, som Fernando Alonso udråbte til at være det kedeligste nogensinde – måske også fordi han udgik - hvem ved?

Monacos grandprix må have været en ørkenvandring, som blot skulle overstås for Magnussen

Jens Winther

Efterfølgende har jeg så tænkt over, hvorvidt Formel 1 i virkeligheden behøver Monaco.

Mit umiddelbare svar er ’ja da’!

Løbet er mange gange benævnt som ’diamanten i kronen’ på kalenderen, og det er den virkelig også. Man skal dog være klar over, at det er en kommerciel diamant, man har fat i her - absolut ikke en sportslig. Der er en fantastisk stemning i de riges smørhul og enhver med et ønske om at blive set er helt fremme i skoene. Kort sagt er dette et grandprix helt ud over det sædvanlige, med alt hvad man kan tænke sig og lidt til – undtagen lidt spænding i hovedattraktionen.

Som Shubidua sang i ’Knuden’; Hvad kan man gøre ved det?

Med friheden til at foreslå hvad som helst, vil jeg begive mig ud i et par Winther’ske foreslag til at bringe bare en smule sportsligt til Monaco:

  • Hvis pitstop er nøglen til placeringsskift i dette løb, så kræv at der skal køres på tre forskellige compounds. Dette vil betyde minimum to pitstop per bil (potentielt 20 pitstops mere) og dermed flere muligheder for bringe lidt flere taktiske overvejelser ind i spillet.
  • Måske kunne man køre to kortere løb - for eksempel på 30 omgange lørdag og 30 omgange søndag. I det mindste vil kedsomheden så være til at overskue tidsmæssigt.
  • Monaco er en enorm kommerciel succes og med det in mente, så kunne man lave obligatorisk deltagelse for alle teams, men lade dem køre om store præmiesummer og ingen VM-point. For mange år siden var ’ikke-tællende’ VM-løb ikke usædvanlige, så det er en tidligere kendt størrelse, jeg foreslår.

Ugens syngende lussing:

Tildelte jeg mig selv for at holde mig vågen…

Ugens Kevin:

Hvis vi andre kedede os med dette grandprix, må Magnussen da have kedet r..... i laser? Det var noget af en test for Haas at få afprøvet deres bil et sted, hvor der er enorme krav til mekanisk greb – altså greb i dæk via hjulophæng og vægtfordelingen.

Vi har nu lært alle sammen, at Haas-raceren er virkelig god i medium- og højhastighedskurver, men jeg tror, at vi, sammen med Kevin, alle måtte indse, at bilen ikke kun er svag i mekanisk greb, den er helt elendig. Af den årsag må Monacos grandprix have været en ørkenvandring, som blot skulle overstås for Kevin Magnussen og Romain Grojean. Der er virkeligt noget at arbejde med for det amerikanske team.