Formel 1

Magnussen fik et chok, da han testede raceren før sæsonen

Günther Steiner og Kevin Magnussen har leveret nærmest umulige resultater i år Scanpix

Haas er Formel 1's svar på humlebien. Den kan ikke flyve, men det er der ingen, der har fortalt den, så den gør det alligevel.

Formel 1 er verdens mest kommercielle sport. En verden, hvor sportslige muligheder i høj grad afhænger af størrelse på tegnedrengen i baglommen. Eller måske mere retvisende: Antallet af guldbarrer i bankboksen. Der findes ikke pengepunge i en størrelse, der kan rumme de beløb, der skal bruges i Formel 1.

I denne verden bruges beløb, der hedder noget med milliard, bare for at være med i den tunge ende af feltet. Det virker absurd at tale om små teams med begrænsede økonomiske ressourcer, når der i virkeligheden er tale om teams, der bruger ufattelige mængder af penge på at være i sporten. Men Formel 1 er en absurd verden. Og i en absurd verden kan en milliard kroner godt være ”ikke ret mange penge”. Det er det her.

Historien om det amerikanske Formel 1-team Haas - med Danmarks Kevin Magnussen som stærkeste kører i denne sæson - er også en ganske usædvanlig historie. For de er blandt de små i Formel 1. Det erkender de blankt. 

- Vi er et meget lille team med små ressourcer. Både teknisk, finansielt, ja, hele vejen rundt er vi et lille team i Formel 1, siger en af hovedmændene bag Haas, teamchefen Günther Steiner.

Bilen gav Magnussen et chok

Men så stopper det der med at passe ind i skabelonen for Haas.

For de nægter at være de små, når det handler om sportslige resultater. De kæmper lige nu hårdt med Renault om at være ”best of the rest” - det bedste team under de tre urørlige topteams: Mercedes, Ferrari og Red Bull.

- Det var et chok, at vi var så hurtige ved vintertesten i Barcelona. Det var jeg virkelig overrasket over. Det er imponerende, at et så lille team kan levere så hurtig en bil, siger teamets danske stjerne, Kevin Magnussen.

Det burde ikke kunne lade sig gøre. Men de gør det. På deres helt egen måde. Med en frontfigur i teamchef Günther Steiner, der på alle måder er helt sin egen type. Tanken om en rolle fra en amerikansk-italiensk film er ikke fjern, når den 53-årige fra Bolzano ruller sig ud på sit engelsk med et godt stænk italiensk accent. Men Steiner skulle altså castes i rollen som ”the good guy”. Charmerende, smilende og med stort overskud.

- Hvor mange journalister er der egentlig i Danmark, spørger han med et grin, da han dukker op til interviewet med TV 2 SPORT.

Gode folk gør det umulige muligt

Når man har en kører ved navn Kevin Magnussen, så taler man per definition med temmelig mange danske journalister. Günther Steiner er altid klar til at besvare de mange spørgsmål, og svaret kommer prompte på spørgsmålet om, hvordan det kan lade sig gøre, at Haas leverer på så højt niveau, som de gør i denne sæson:

- Gode folk.

Haas-teamchef Günther Steiner.

Svaret bliver efterfulgt af et grin - men et ganske kort et.

- Nej, jeg joker ikke. Vi har mange gode medarbejdere, og vores resultater viser, hvor talentfulde og dedikerede de er. Derudover gør vi tingene anderledes. Vi køber ting fra Ferrari, og så har vi selv et rigtig dygtigt team til den aerodynamiske del. Vores folk gør et virkelig godt job, inklusive kørerne. Det er kombinationen af de ting, der gør, at vi klarer os godt, siger Günther Steiner.

De gode folk og den gode stemning på teamet er – sammen med den hurtige bil, naturligvis – blandt de vigtigste grunde til, at Kevin Magnussen føler sig så godt til rette på holdet.

- Er Magnussen kommet, spørger jeg Haas-pressemedarbejderen Stuart Morrison. Straks kommer endnu et grin.

- Selvfølgelig ikke, siger han og peger på sit ur. Der er to minutter til vores aftale.

Men Kevin Magnussen er der to minutter senere.

- Det er rigtig flot, at teamet kan levere sådan en bil som i år, og det er ikke bare i starten af sæsonen. Det er ikke kun, fordi de har tegnet en god bil, og så sakker man ellers bagud i løbet af sæsonen. Vi har matchet, hvis ikke overgået, udviklingen hos et stort team som Renault gennem hele sæsonen. Så jeg tror på, at vi kan slås med dem om fjerdepladsen og blive ”best of the rest” hele vejen frem til, sæsonen slutter, siger Magnussen.

Håber på nye regler i Formel 1

Günther Steiner har i Formel 1-paddocken ry for altid at stå bag sine folk. Kørerne, mekanikerne, ingeniørerne. Alle på teamet kan regne med chefens rygdækning. Men selv om han altid taler godt om sine folk, erkender han, at de har overgået hans forventninger i år.

- Jeg sagde allerede sidste år, at vi havde en god bil til 2019, men jeg er positivt overrasket over, at vi kan holde så mange af de større teams bag os. Jeg havde forventet, at de havde løftet niveauet i forhold til os i løbet af sæsonen. Det er igen en stor cadeau til vores folk, at det ikke er blevet tilfældet, siger Günther Steiner.

Forhåbentlig kommer det til at betyde, at de mindre teams kan komme til at lave en overraskelse på samme måde som i andre sportsgrene

Kevin Magnussen

Haas er blot i gang med sin tredje sæson i Formel 1, men de har allerede nået og faktisk overgået det maksimale niveau for et team af den størrelse. De kæmper stadig med Renault, men teamsene over dem er en uopnåelig størrelse. Mercedes, Ferrari, Red Bull er i en liga for sig selv.

- Vi er på det bedste niveau, som vi kan nå. Det er urealistisk at tale om, at vi kan komme længere op som reglerne er nu. Lige nu... er der ikke noget, der er umuligt... men det er meget tæt på umuligt at komme ind i top-3, siger Haas-chefen.

”Som reglerne er nu”, er værd at lægge mærke til i det udsagn. For selv om det er umuligt at kravle højere op lige nu, så lever drømmene videre hos Haas. Der er regelændringer på vej. Hvilke og hvor store vides ikke endnu, men de mindre teams opmærksomhed er rettet mod 2021.

- Vi kender ikke planerne for 2021, men måske ændrer det sig. Måske kommer der et budgetloft, og hvis det sker, så kan der opstå nogle muligheder. Vi har i forvejen et budget, der vil være under et eventuelt loft, mens de store teams vil skulle tilpasse sig. Det kan måske hjælpe os. Det vil stadig være en kæmpe udfordring at skulle slå dem, men vi ville få en lille chance, siger Steiner.

Leicester vandt jo Premier League

Det scenarie har også en plads i tankerne hos Kevin Magnussen. Selv om der ikke er noget endeligt, tyder alt på, at han forlænger sin aftale med Haas-teamet for de kommende sæsoner.

- Det er et godt team med søde og dygtige mennesker, og de har en hurtig bil. Den eneste grund til at skifte skulle være, at der kom en mulighed hos et topteam, men det ser ikke ud til, at den chance kommer til 2019. Så jeg føler, at jeg er det bedste sted, jeg kan være, siger Magnussen, der også kan skimte et håb om på sigt at gøre det endnu bedre sammen med det amerikanske team.

- Man kan aldrig sige aldrig i Formel 1. Ingen ved, om det her team på et tidspunkt bliver et team, der kan køre med om verdensmesterskabet. Men det går selvfølgelig et godt stykke tid, før det kan komme på tale, siger Magnussen, der deler Steiners håb til de nye regler, der er på vej.

- Forhåbentlig kommer det til at betyde, at de mindre teams kan komme til at lave en overraskelse på samme måde som i andre sportsgrene. Leciester vandt jo Premier League i fodbold. Jeg håber, at reglerne vil gøre, at der bare er en lille chance for det, så det ikke bare er helt umuligt, siger Kevin Magnussen.

Og hvem ved?

Inden sæsonen ville de fleste, tæt på alle, have sagt, at det var umuligt, at lille Haas kunne blive ”best of the rest” for konstruktørerne. Og danske Magnussen ”best of the rest” for kørerne. Det er ikke længere umuligt. Faktisk meget muligt. Måske endda sandsynligt.