Her er de vigtigste ændringer og nye regler i Formel 1

16x9
Kevin Magnussen skal blandt andet have en ny type hjelm på under løbene i 2019. Foto: Nelson Almeida / Ritzau Scanpix

Formel 1-kørerne skal forholde sig til flere nye ændringer på både bil og i regelbogen, når 2019-sæsonen begynder i marts.

Nyt år betyder nye regler i Formel 1, og 2019 er ingen undtagelse.

Her træder en række nye regler og ændringer i kraft som det første store led i 2021-planen om at gøre Formel 1-løbene tættere, så alle holdene har en reel chance for at vinde.

Flere kørere har tidligere forholdt sig kritisk til planen om at indføre de kommende ændringer, hvor flere af de nye tiltag tydeligt vil kunne ses på bilerne, mens andre og mindre ændringer ikke umiddelbart er til at spotte.

Alle har de dog det til fælles, at de kommer til at ændre forholdene for kørerne, når de indtager alverdens baner i den nye sæson.

Tidligere på ugen, i forbindelse med præsentationen af Haas' nye racer, så Kevin Magnussen frem til at få lov at teste sit kommende køretøj.

- Det bliver spændende at få den testet og få føling med bilen. Det er her, man får de første idéer om, hvorvidt bilen vil være hurtig eller ej. Jeg er spændt og ser frem til det, fortalte Magnussen.

Herunder får du det totale overblik over de nye regler og ændringer for 2019-sæsonen i verdens største motorsportsserie.

  • Ny frontvinge

Ændring: Frontvingen forsimples og bliver 20 centimeter bredere, to centimeter højere og rykkes 2,5 centimeter frem.

Betydning: Dette skal hjælpe en jagtende kører med at forfølge en foranliggende bil endnu tættere og øge chancerne for at overhale. Den større frontvinge øger bilens downforce, mens forsimplede endeplader i hver side tjener samme formål. Downforce er den kraft, der trykker bilen ned mod asfalten - og jo mere downforce bilen har, desto hurtigere kan den køre. Derudover mindsker frontvingens øgede højde også risikoen for at skride med forenden, når man nærmer sig en forankørende bil.

Haas præsenterede deres nye bil - og dermed nye frontvinge - for 2019 tidligere på ugen.
Haas præsenterede deres nye bil - og dermed nye frontvinge - for 2019 tidligere på ugen. Foto: Neil Hall / Ritzau Scanpix
  • Nye bargeboards

Ændring: Bilens bargeboards bliver 15 centimeter lavere og rykkes ti centimeter frem.

Betydning: Bargeboards sidder bag forhjulene på siden af bilen. Formålet er at gøre dem mindre forstyrrende for bilens aerodynamik. Den nye størrelse og placering gør det lettere at optage luftstrømmen fra frontvingen og mindske lufttrykket på bilens bagende.

  • Ny bagvinge

Ændring: Bagvingen forsimples og bliver to centimeter højere og ti centimeter bredere.

Betydning: Ligesom med frontvingen er formålet at skabe et endnu tættere race. Den større vinge skaber et større 'hul' i luften, hvilket bliver en fordel for biler, der lægger sig i slipstrømmen. Desuden bliver bilernes DRS-åbning forstørret med to centimeter, hvilket øger dens potentielle kraft med 25 procent. DRS-systemet reducerer bilens luftmodtand og øger dermed topfarten.

Den nye frontvinge på Haas' nye racer for 2019.
Den nye frontvinge på Haas' nye racer for 2019. Foto: Rich Energy Haas F1 Team
Bagvingen på Haas-raceren set bagfra.
Bagvingen på Haas-raceren set bagfra. Foto: Rich Energy Haas F1 Team
  • Nye bremsekanaler

Ændring: Forsimplet design.

Betydning: Et nyt og enklere design skal reducere den aerodynamiske udnyttelse af bilens bremsekanaler. Begrænsninger på komplekst designede bremsekanaler giver mindre overflader og dermed mindre plads til at gøre delene aerodynamiske. Ændringen mindsker samtidig reduceringen af downforce, når den del af bilen befinder sig i forstyrret vind - som eksempelvis når man kører tæt bag en anden bil.

  • Reviderede dækfarver

Ændring: Tre dækfarver i stedet for syv.

Betydning: For at gøre det lettere at følge med i og forstå for Formel 1-fans vil der kun være tre farver dæk fra den kommende sæson - hvid (hårdt), gul (medium) og rød (blødt). Det er derfor slut med at skulle forhold sig til udtryk som 'hypersoft', 'ultrasoft' og 'supersoft'. Det hvide og hårde dæk holder længst, men giver den laveste ydeevne, mens det røde og bløde dæk giver den højeste ydeevne, men til gengæld holder det i kortest tid. Definitionen af de tre dæktyper vil dog variere fra løb til løb alt efter banen, og dækleverandøren, Pirelli, har således stadig fem dæk at vælge imellem.

  • Biometriske handsker

Ændring: Formel 1-kørerne skal fremover have biometriske handsker på. 

Betydning: For at øge sikkerheden og muligheden for hurtigere at få den rigtige lægehjælp om nødvendigt skal Magnussen og co. i 2019 køre med denne nye type handsker, hvor sensorer er syet ind i handsken uden at forstyrre køreren. På den måde kan lægeteamet ved et grandprix måle kørerens puls og iltniveau i blodet både før, under og efter en ulykke og dermed hurtigere rykke ud med den rigtige hjælp.

Sådan ser Formel 1-kørernes nye handsker ud.
Sådan ser Formel 1-kørernes nye handsker ud. Foto: FIA
  • Ekstra baglygter

Ændring: To ekstra baglygter.

Betydning: For at øge bilernes synlighed i dårligt vejr vil der i 2019 være to ekstra baglygter af sikkerhedsmæssige årsager. Foruden den store traditionelle lygte i midten skal bilerne have en ekstra LED-lygte i hver ende af bagvingen. Lygterne skal være tændt, når der er monteret dæk på bilen til vådt vejr.

  • Øget brændstofforbrug

Ændring: Kørerne må bruge op til 110 kilo brændstof i stedet for 105 kilo.

Betydning: Den øgede brændstofmængde skal give den enkelte kører mulighed for at bruge motorens fulde kraft når som helst. Han skal dermed ikke længere bekymre sig om at spare på brændstoffet og kan derfor presse hårdere på eksempelvis mod slutningen af et tæt løb.

Det var netop på grund af reglen om brændstofforbrug, at Kevin Magnussen blev diskvalificeret ved det amerikanske grandprix i den forgange sæson, da han brugte 170 gram for meget.

  • Stærkere hjelme

Ændring: Nye og strammere krav til kørerhjelmene.

Betydning: Fra 2019 skal samtlige løbshjelme leve op til FIA's nye sikkerhedskrav. Det forreste af visiret skal blandt andet sænkes med en centimeter for at øge beskyttelsen mod vragrester ved sammenstød, mens hjelmenes modstandsdygtighed og evne til at absorbere energi bliver øget. I alt skal de nye hjelme have bestået 14 individuelle tests opsat af FIA, før de bliver godkendt til brug i Formel 1-løb.

  • Nye vægtforhold

Ændring: En kørers vægt skal regnes separat fra bilens vægt i modsætning til tidligere.

Betydning: Tungere kørere skal ikke længere være hæmmet af reglerne omkring vægt. Fra den kommende sæson er bilernes minimumsvægt uden brændstof øget fra 733 kilo til 740 kilo, men som noget nyt skal mindst 80 af disse kilo komme fra køreren inklusiv sæde og køreudstyr. Lette kørere kan hæve vægten op til 80 kilo ved at tilføje bilen ballast, som skal placeres i og omkring cockpittet - og må altså ikke placeres andre steder for at forbedre bilens balance.

Dette tiltag er blevet taget særligt positivt imod blandt flere kørere i Formel 1-feltet, og også Romain Grosjean, der ifølge ham selv vejer omkring 69 kilo, er fornøjet over den nye måde at udregne vægten på.

- Jeg har været 180 centimeter høj og vejet 69 kilo i seks-syv år nu, men med den nye frihed er jeg måske steget lidt. Dette er meget bedre for sundheden og et skridt i den rigtige retning. Jeg har fået mere muskelmasse, så nu skal jeg bare sørge for at stå skarpt til det første løb, siger franskmanden til Formel 1's hjemmeside.

Gennemsnitligt vejer en Formel 1-kører mellem 65 og 70 kilo. Verdensmesteren Lewis Hamilton vejer omkring 68 kilo.
Gennemsnitligt vejer en Formel 1-kører mellem 65 og 70 kilo. Verdensmesteren Lewis Hamilton vejer omkring 68 kilo. Foto: Nelson Almeida / Scanpix Denmark
  • Diverse
    • Selvstændig teknisk kontrol: Formel 1-bilerne skal ikke længere kontrolleres i traditionel forstand i begyndelsen af en løbsweekend. I stedet skal konkurrenterne underskrive en erklæring om, at reglerne bliver overholdt. Det er dog stadig muligt for kontrollanter at foretage stikprøver når som helst
    • Elektronisk ternet flag: Det traditionelle ternede flag kommer stadig til at blafre, når vinderen er fundet, men det officielle end-of-race-signal bliver fremover et ternet lyspanel ved målstregen
    • Indstillinger for spejle: Grundet den større bagvinge er der indført små ændringer på bilens spejle for at bevare et tilstrækkeligt udsyn
    • On board-kameraer: For at øge oplevelsen for tv-seere er reglerne omkring bilens kameraer blevet modificeret
    • Overhaling efter omstart: Det er fremover ikke tilladt at lave en overhaling efter omstart, før en bil har krydset målstregen. Tidligere var overhalinger tilladt efter safetycar-linjen, som ligger tidligere på banen i forhold til målstregen.

Formel 1-sæsonen 2019 starter med Australiens grandprix 14.-17. marts.