Formel 1

Magnussen og Haas skuffer stort i dramatisk grandprix

Kevin Magnussen havde en frustrerende dag på kontoret i Bahrain. Thaier Al-sudani / Ritzau Scanpix

Ferrari vekslede dobbelt sejr til dobbelt nederlag, mens der også var meget langt mellem lyspunkterne for Haas, der ikke fik point med fra Bahrain.

Det blev ikke til point for Kevin Magnussen og Haas i Bahrains grandprix søndag eftermiddag.

Danskeren, der startede som nummer seks, måtte nøjes med en plads uden for pointene som nummer 13 ud af 16 gennemførende kørere, mens Romain Grosjean helt måtte udgå efter problemer på 17. omgang.

Begge biler oplevede problemer med dækkene undervejs, og det var generelt en frustrerende dag for Haas, der samtidig kunne se flere konkurrenter sætte point på kontoen.

Løbet blev vundet af Lewis Hamilton, der med blot 9 omgange gik forbi Ferraris nye stjerneskud, Charles Leclerc, der ellers var sikkert på vej mod sin første sejr, men pludselig fik motorproblemer.

Dog ikke lige så store som Renaults, hvor begge biler på mystisk vis pludselig mistede al motorkraft og udgik på samme tid på næstsidste omgang.

Sådan gik det til

Det blev som altid en hektisk start på løbet, hvor et tæt felt fik konsekvenser for Romain Grosjean, der uden skyld blev ramt på sit bagdæk og slået ud af banen. Han hurtigt kom over et minut efter de forreste sammen med McLarens Carloz Sainz, hvis frontvinge satte sig fast efter flere små sammenstød.

I fronten af feltet fik Sebastian Vettel en brandstart og overhalede teamkollegaen, Charles Leclers, til førstepladsen allerede i første sving, mens de to Mercedes-racere forsvarede tredje- og fjerdepladsen foran Red Bulls Max Verstappen.

Kevin Magnussen mistede en enkelt placering i de første sving, og efter syv omgange lå danskeren nummer ti efter at have startet løbet som nummer seks.

Senere lykkedes det Charles Leclerc at genvinde førstepladsen, mens Magnussen kørte en tur i pit med dækproblemer, og kom ud som nummer 15 efter tolv omgange.

Haas-problemerne fortsatte

Den ærgerlige Haas-start blev kun endnu mere frustrerende, da Grosjean måtte i pit med dækproblemer efter 17 omgange, og aldrig kom på banen igen.

Samtidig fik Magnussen - der nu lå nummer 13 - at vide af teamet, at han skulle forsøge at komme igennem løbet med en 1-stops-strategi, hvor de fleste andre kørere kørte efter efter at lave to stops undervejs.

Efter 22 omgange kæmpede Ferraris Sebastian Vettel sig tilbage på andenpladsen, som han mistede til Hamilton efter et pitstop, og så var stillingen som ved starten med dobbelt Ferrari og dobbelt Mercedes i nævnte rækkefølge i top-4.

På 31. omgang havde en af Haas' nærmeste konkurrenter, Renault-køreren Daniel Ricciardo, indhentet Magnussen efter sit pitstop, og med 14 omgange nyere dæk gik han forbi danskeren til 11.-pladsen.

Få omgange senere blev Magnussen også overhalet af Antonio Giovinazzi fra Alfa Romeo.

Mercedes-triumf og Renault-fadæse

Med 20 omgange tilbage tog Leclerc sit andet pitstop, men kom stadig ud som løbets førende efter imponerende sikker kørsel på de første 37 omgange af den blot 21-årige Ferrari-kører.

Bag ham lykkedes det efter 38 omgange Hamilton at overhale Vettel til andenpladsen, i en situation, hvor Vettel efterfølgende skred 90 grader rundt og måtte en tur i pit, så han kom ud som nummer ni.

På 40. omgang var Magnussen nødt til at tage sit andet pitstop for at skifte sine mediumdæk ud med softdæk.

Med bare 11 omgange tilbage lød det pludselig fra Leclerc, at han havde motorproblemer, og på 48. omgang gik Lewis Hamilton så forbi, efter hurtigt at have lukket hullet - og her blev briten, til han krydsede målstregen som den første.

På dette tidspunkt fristede Magnussen en tilværelse som nummer 15, mens de to Renault-biler og flere andre konkurrenter var godt på vej mod point.

Herfra tabte Charles Leclerc adskillige sekunder til Mercedes' Valtteri Bottas, og på 54. omgang gik finnen så forbi.

På samme omgang kørte begge Renault'er pludselig af banen, da begge biler på forunderlig vis gik ud som lys, så de holdt lydløst stille. Begge kørere udgik og sendte dermed Magnussen op på 13.-pladsen, hvor han også sluttede løbet.

Det hele sluttede med safetycar på banen, og så blev det til maksimumpoint til Mercedes, mens Leclerc kom på podiet som nummer tre. Max Verstappen sluttede som nummer fire foran Sebastian Vettel i den anden Ferrari-racer.

Resultatet betyder, at Magnussen stadig er nummer otte i den samlede stilling.