Magnussen og Haas har fundet årsagen til nedturen i Bahrain

16x9
Kevin Magnussen ser frem til grandprixet i Kina, der er Formel 1-løb nummer 1000. Foto: Karim Sahib / Ritzau Scanpix

Haas-teamet har fundet årsagen til den manglende ydeevne, som Kevin Magnussen havde i sin bil i Bahrains grandprix.

Kevin Magnussen gav grund til store forhåbninger, da han kørte en god kvalifikationen og startede på en sjetteplads i grandprixet i Bahrain for næste to uger siden.

Men det stod hurtigt klart i starten af løbet, at danskeren og Haas slet ikke havde fart i raceren, og Magnussen dalede stille og roligt ned igennem feltet. Danskeren var på 15.-plads tæt på afslutningen, men da begge Renault-biler næsten stoppede på samme tid, sluttede danskeren på en 13.-plads.

Magnussen fortæller inden grandprixet i Kina i denne weekend, at de nu har fundet svaret på, hvorfor raceren ikke leverede. Danskeren vidste måske godt, at det var dækkene, der havde problemer, men ikke hvorfor.

- Vi havde simpelthen ikke medium-downforce-pakken. Vi har pakken i denne weekend, men den var ikke klar i Bahrain. Jeg forventede ikke, at vi havde så hårdt brug for den, som tilfældet var. Det var okay under tidtagningen, for der har du DRS (en justerbar bagvinge, hvor en sektion af bagvingen kan åbnes og lukkes), og forskellen bliver mindre end i løbet. Men når du kører uden DRS, har du behov for at være mere effektiv, siger Kevin Magnussen på pressemødet før Kinas grandprix ifølge Ekstra Bladet.

- Under løbet føltes det næsten som om, at noget var gået i stykker. I sidste ende var vores bil for meget sat op til fart på en enkelt omgang - både hvad angår downforce-niveau og dækhåndtering var hele setuppet af bilen formentlig forkert til længere stint.

I træning og kvalifikation er der fri anvendelse af DRS for kørerne, mens det i grandprixerne kun er på bestemte områder på banen, DRS-funktionen må aktiveres. Og samtidig kun hvis køreren er mindre end ét sekund efter den forankørende.

Når en sektion af bagvingen åbner, ledes luftstrømmen lettere over bilen, der er mindre modstand, og bilen kører hurtigere.

Nogle baner passer bedre til de forskellige kørere end andre, og jeg vil ikke sige, at Kina stikker ud

Kevin Magnusen

Tredje top-10 i træk?

I Kina har Kevin Magnussen mulighed for at lave et pointhattrick, efter han kom i top-10 i det kinesiske grandprix i både 2017 og 2018. Det betyder dog ikke, at han ligefrem forventer at sætte point ind på kontoen igen i 2019.

- Hvert løb køres i forskellige år, og man kommer med forskellige biler. Det er ikke sådan, at man bare kan se på de tidligere resultater og sige, at det giver selvtillid, siger Kevin Magnussen til Haas' hjemmeside.

- Jeg tror, nogle baner passer bedre til de forskellige kørere end andre, og jeg vil ikke sige, at Kina stikker ud. Det et meget standard løb, og vi vil prøve at gå ind til det som altid for at få det bedst mulige resultat, siger Kevin Magnussen.

Det kinesiske grandprix køres søndag morgen dansk tid.

Formel 1-kalenderen
De vigtigste datoer i 2019-sæsonen.