Formel 1

Stor uenighed om grandprix: Præsident vil droppe historisk bane

Internt i landet er der kamp om, hvor Brasiliens grandprix skal afholdes fra næste år. Landets præsident vil droppe Interlagos.

Hvor skal Brasiliens grandprix afholdes i fremtiden?

I mange år har der slet ikke været tvivl om, at den verdensberømte Interlagos-bane i São Paulo skulle danne ramme om landets Formel 1-løb, og det er der stadig ikke ifølge byens guvernør.

Det er et chok. Interlagos er et dejligt sted med meget historie, så det er en skam

Sebastian Vettel

Men alligevel har Brasiliens præsident, Jair Bolsonaro, allerede præsenteret en plan, der sender grandprixet til Rio de Janeiro allerede fra 2020, hvor der vil blive bygget en spritny bane til formålet. Det skriver Autosport.

- Formel 1-arrangørerne har besluttet at beholde et grandprix i Brasilien, men det er blevet upraktisk i São Paulo på grund af begivenhedens offentlige støtte i forhold til den gæld, de har. Dette er godt for både Rio de Janeiro og Brasilien, siger præsidenten.

- Den nye bane vil blive bygget på syv-otte måneder. Hotel-sektoren bliver glade for det, og da det skaffer 6000-7000 jobs, bliver det også godt for områdets økonomi.

Disse udtalelser har fået sindene i kog i São Paulo, hvor guvenøren, Joao Doria, ikke vinker farvel til verdens hurtigste racerbiler uden kamp.

- Vi vil ikke opgive at have Formel 1 i São Paulo. Vi respekterer folkene i Rio de Janeiro, men det virker ikke økonomisk ansvarligt, og det vil også fremkalde en reaktion fra kørerne, der ved, at Interlagos er blandt de fem bedste racerbaner i verden, siger guvernøren ifølge pitpass.

- Der er jo ingenting

Udover at stille spørgsmålstegn ved at skulle konstruere et helt nyt Formel 1-anlæg på syv måneder, der vurderes til at koste over 1,3 millarder kroner i sig selv, er det ifølge Joao Doria heller ikke just et attraktivt sted at gøre det.

Ifølge præsidenten skal det nemlig ske i området Deodoro i det nordvestlige Rio de Janeiro, der er kendt som et kriminelt område, hvorfra man skal rejse i godt over en time for at finde et anstændigt hotel.

- Jeg har fløjet over Deodoro, og der er jo ingenting. Hvordan forestiller man sig at forberede, planlægge og bygge ud fra et budget, der ikke eksisterer i 2020? Hvis man vil udfordre os, er det helt fint, men jeg kan forsikre jer om, at São Paulo har størst chance for at vinde, siger byen guvernør.

São Paulos nuværende kontrakt med Formel 1 udløber efter 2020, og en af knuderne i nye forhandlinger handler om behovet for en renovation af både bane såvel som faciliteterne omkring den.

Kørere vil ikke skifte

Når Formel 1-feltet til november slår vejen forbi Interlagos, bliver det for 30. år i træk. Banen lagde asfalt til sit første grandprix i 1973, og det blev den ved med frem til 1980, hvorefter der fulgte ti års pause inden genoptagelsen i 1990.

Dermed har Interlagos været en del af Formel 1 i de fleste nuværende køreres levetid, og det faldt heller ikke i god jord, da flere kørere fik overbragt nyheden som om, Interlagos allerede var fortid i løbskalenderen fra næste år.

- Det er et chok. Interlagos er et dejligt sted med meget historie, så det er en skam. Det ville være skønt at vende tilbage eller måske bare have to løb i Brasilien, siden fansene som regel er helt fantastiske, sagde Ferraris Sebastian Vettel under en presseseance, hvor også Valtteri Bottas deltog.

- Jeg har det på samme måde. I São Paulo er der en masse Formel 1-historie, og der er kørt mange gode løb der, sagde finnen.

Det samme mener 24-årige Carlos Sainz Jr., der har besøgt Interlagos fire gange siden debutsæsonen i 2015.

- Jeg kan godt lide São Paulo. Jeg kan lide den gammeldags bane, historien den har fra 90'erne og den historiske titelkamp fra 2007. Stedet bringer gode minder frem, lød det fra spanieren.

Der spekuleres i, at den nye Formel 1-bane - såfremt den bliver bygget - vil blive opkaldt efter Brasiliens altoverskyggende Formel 1-legende, Ayrton Senna.