Formel 1

Forfejlet strategi kostede Magnussen i Monaco

Kevin Magnussen startede som nummer fem, men sluttede langt tilbage i løbet.

Mercedes vandt igen et grandprix, men for første gang i sæsonen fik et andet hold klemt sig ind på andenpladsen.

Sådan endte top tre samt Haas-bilerne i Monacos grandprix:

1. Lewis Hamilton (Mercedes)

2. Sebastian Vettel (Ferrari)

3. Valtteri Bottas (Mercedes)

10. Romain Grosjean (Haas)

14. Kevin Magnussen (Haas) (er opdateret, efter Kevin Magnussen fik tildelt en tidsstraf efter løbet, red.)

Det betyder resultatet:

Lewis Hamilton udbygger sin føring i VM-stillingen til holdkammeraten Valtteri Bottas. Sebastian Vettel kravler op på tredjepladsen. Kevin Magnussen bliver overhalet af Carlos Sainz i VM-stillingen og dumper ned på ottendepladsen. Se stillingen her.

Sådan forløb grandprixet:

ritzau

Det så inden løbet ud til, at Kevin Magnussen ville kunne få et flot resultat med sig hjem. Danskeren startede langt fremme, og løbet i Monaco er kendt for at byde på få overhalingsmuligheder.

Allerede i første sving gik det dog galt for danskeren, da han måtte opgive sin position til Daniel Ricciardo.

I et par omgange lå Magnussen bag den langsommere Renault og ærgrede sig via teamradioen over, at han følte sig et sekund hurtigere per omgang end konkurrenten.

På 12. omgang valgte Haas at kalde Magnussen i pit under en periode med safety car for at få nye dæk på, men det sats gav ikke pote. Tværtimod.

Magnussen kom ud fra pitten som nummer 14, og både danskeren og Ricciardo blev fanget i et taktisk spil bag McLarens Lando Norris, som bremsede alle de bagvedliggende kørere for at skaffe sin teamkollega Carlos Sainz luft foran dem.

Det lykkedes til fulde - og som salt i såret kunne Magnussen konstatere, at Romain Grosjean først skiftede sine softdæk ud på 51. omgang af de 78.

Lyn-analyse

En virkelig ærgerlig dag for Magnussen. Den fine startplacering blev fuldstændig smadret af det tidlige pitstop, som viste sig meget dyr. Haas-teamet har flere gange tidligere haft problemer med at vælge den rigtige strategi til deres kørere. Denne gang var det Magnussen, der mistede stort på beslutningen om at pitte danskeren tidligt i løbet. Grosjean blev ude på banen i længst tid af alle kørerne og viste med sit VM-point, at det var den rigtige strategi. Hvis Magnussen havde ventet med at pitte, ville det være blevet til en femteplads til danskeren. En virkelig skidt beslutning af Haas.

Havde Haas valgt samme strategi for danskeren, havde det formentlig været en helt anden historie for Magnussen i Monaco, hvor han stadig ikke er blevet bedre placeret end en tiendeplads i Formel 1.

Lewis Hamilton førte løbet fra start til slut, men han blev presset hele vejen af Red Bulls Max Verstappen. Hollænderen fik dog en tidsstraf, som betød, at han rykkede ned på fjerdepladsen.