Formel 1

Skuffet Magnussen ved ikke, hvad der gik galt

Kevin Magnussen startede som nummer fem, men sluttede Monacos grandprix på 12.-pladsen.

Kevin Magnussen var frustreret efter Monacos Formel 1-grandprix. Haas-kollega Romain Grosjean sluttede som nummer ti i fyrstendømmet.

Skuffelsen lyste ud af Kevin Magnussen.

Med en startplacering som nummer fem havde danskeren alletiders mulighed for et godt resultat i Monaco, men et pitstop under grandprixets eneste safety car-periode endte med at spolere hans drøm om VM-point.

Søndag aften blev ondt en smule værre for Haas-køreren. Race-stewarderne tildelte ham en tidsstraf på fem sekunder og et strafpoint for at skaffe sig en fordel i en duel med Sergio Perez (Racing Point) på 46. omgang.

Magnussens placering i Monaco blev derfor ændret fra en 12.-plads til en 14.-plads.

Umiddelbart efter grandprixet ville Kevin Magnussen ikke pege fingre af sit amerikanske team trods den forfejlede pitstopstrategi.

- Jeg ved ikke rigtig, hvad der gik galt. Vi har gjort det fantastisk. Teamet har leveret en virkelig flot præstation hele weekenden, og alt har kørt på skinner indtil løbet. Det er det positive, vi må tage med.

- Bilen har været rigtig god den her weekend. Det er super ærgerligt, at det gik sådan i løbet, men vi må se på hvorfor, sagde Kevin Magnussen til TV3+.

Mistede én placering i første sving

Danskeren blev overhalet af Daniel Ricciardo i første sving efter starten og i de efterfølgende omgange lå han fanget bag den langsommere Renault.

Lyn-analyse

En virkelig ærgerlig dag for Magnussen. Den fine startplacering blev fuldstændig smadret af det tidlige pitstop, som viste sig meget dyr. Haas-teamet har flere gange tidligere haft problemer med at vælge den rigtige strategi til deres kørere. Denne gang var det Magnussen, der mistede stort på beslutningen om at pitte danskeren tidligt i løbet. Grosjean blev ude på banen i længst tid af alle kørerne og viste med sit VM-point, at det var den rigtige strategi. Hvis Magnussen havde ventet med at pitte, ville det være blevet til en femteplads til danskeren. En virkelig skidt beslutning af Haas.

En punktering til Ferraris Charles Leclerc fremtvang en safety car, som blev den eneste i løbet, og på 12. omgang fik det Haas til at kalde Kevin Magnussen i pit for at skifte fra softdæk til mediumdæk.

Den beslutning endte dog med at koste danskeren VM-point, fordi hele midterfeltet blev ude, og fanget bag langsommere og taktisk kørende biler nåede Magnussen aldrig tilbage i top-10.

- Jeg får en meget normalt start, men kommer i trafik bag (Sebastian) Vettel. Jeg ved ikke, hvad der sker foran ham, men han kører langsomt ind i svinget, hvilket gør, at (Daniel) Ricciardo på ydersiden får lov til at komme op foran mig ind i svinget, så jeg mister en placering til ham.

- Havde vi ikke pittet under safety car'en, havde vi nok fået den tilbage, sagde Kevin Magnussen til TV3+.

Romian Grosjean, der blev nummer ti, fordi han måtte give afkald på sin 9.-plads også på grund af en tidsstraf på fem sekunder, kørte sine første 50 af 78 omgange på softdæk. Magnussen fik altså bare 12 omgange på samme dæktype.

Magnussen 8'er i VM-stillingen

Monaco var fjerde gang i denne sæson, Kevin Magnussen sluttede uden for pointene. I sæsonpremieren i Australien hentede han otte point, og i Barcelona blev det til seks point.

Danskerens i alt 14 point rækker til en 8.-plads i VM-stillingen, som Mercedes-kører Lewis Hamilton fører med 137 point.

Romain Grosjean fik et point for sin 10.-plads i Monaco og er med sine i alt to VM-point nummer 17 i kampen om verdensmesterskabet.