Formel 1

Præsentation af nye Formel 1-regler udskudt til oktober

McLaren-direktør Zak Brown er en af dem, der kræver at indføre et årligt maxbudget fra 2021. Dan Mullan / Ritzau Scanpix

Flere team nægtede at udsætte arbejdet med de nye 2021-regler uden et løfte om at indføre markante økonomiske stramninger for de største hold.

Nye regler fra 2021-sæsonen i Formel 1 skulle være faldet på plads i denne måned, men det kommer først til at ske til oktober.

Torsdag blev det vedtaget at udsætte færdiggørelsen af reglerne, der allerede har været undervejs i over et år og har til formål at gøre serien mere konkurrencevenlig.

- Selvom Formel 1-ejerne føler, at de skitserede mål for de kommende regler er blevet defineret, er det for sportens skyld blevet vedtaget, at det bedste resultat bliver nået ved at bruge ekstra tid på en yderligere definering, lyder det i en meddelelse på Formel 1's hjemmeside.

Vi er en af de få industrier, der ikke har justeret efter nutidens økonomiske virkelighed

Zak Brown, McLaren-direktør

For at kunne udskyde præsentationen af de nye regler, krævede det enighed blandt alle parterne på et møde i Paris.

De involverede er det internationale automobilsportsforbund (FIA), Formel 1, teamchefer og tekniske direktører fra alle ti team, dækproducenten Pirelli, kørerne Lewis Hamilton og Nico Hülkenberg samt formanden for kørernes forbund, Alexander Wurz.

Flere hold stillede ultimatum

2021-reglerne involverer tekniske, sportslige og økonomiske aspekter af Formel 1, og særligt økonomien var et stort tema i forbindelse med at udskyde det afsluttende arbejde.

Netop fordi udsættelsen skulle vedtages enstemmigt, krævede fem af Formel 1's mindre team, at alle skulle skrive under på at bevare en ny regel om et årligt maksimumbudget samt flere andre økonomiske stramninger fra 2021.

Det drejer sig om Alfa Romeo, McLaren, Racing Point, Renault og Williams, der ikke ville acceptere at udskyde finpudsningen af reglerne uden disse løfter.

- Vi vil indføre det, der skaber den bedste balance. Som sport bruger vi mange flere penge, end vi behøver, for at køre ræs og underholde fansene, siger McLaren-direktør Zak Brown til BBC.

- Vi er en af de få industrier, der ikke har justeret efter nutidens økonomiske virkelighed, og vi har en større økonomisk ubalance mellem konkurrenterne end nogen anden stor sportsgren.

Det betyder, at Formel 1-teamene fra 2021 skal arbejde med et maksimumbudget på 175 millioner dollars - knap 1,2 milliarder kroner - der dog ikke dækker over løn til teamets kørere og tre øverste chefer, marketing og motor- og rejseomkostninger.

I øjeblikket arbejder de tre største teams, Mercedes, Ferrari og Red Bull, med et budget på mellem 300 og 400 millioner dollars, mens de resterende team har en økonomisk ramme på mellem 120 og 210 millioner dollars.