Formel 1-bane dropper kontroversiel zone

16x9
Sebastian Vettel kom først igennem første sving på Silverstone i 2018. Foto: Andrej Isakovic / Ritzau Scanpix

Ved weekendens Formel 1-grandprix er det ikke længere tilladt at åbne DRS’en gennem sving nummer et og to.

Efter et forsøg i 2018 er den tredje DRS-zone på Silverstone droppet.

Det skriver Autosport inden weekendens Formel 1-grandprix i England.

Sidste år blev en tredje DRS-zone tilføjet for at øge Formel 1-kørernes mulighed for at overhale. I DRS-zoner må man åbne bagvingen, hvis man er mindre end et sekund efter den forankørende bil.

Med en åben vinge kan man køre hurtigere, men både Romain Grosjean og Marcus Ericsson endte med at køre galt i 2018, fordi det simpelthen gik for hurtigt gennem sving nummer et og to. Bilerne havde ikke nok downforce til at blive på vejen.

- Det var en unødvendig udfordring, og det var farligt, har verdensmesteren Lewis Hamilton sagt om forsøget med DRS-zone i sving et og to ifølge Autosport.

I 2019 er vi tilbage ved to DRS-zoner på Silverstone. Kørerne må åbne for DRS’en på Wellington- og Hangar-langsiderne. Det er efter sving fem og efter sving 14 på kortet herunder.

Silverstone-banen.
Silverstone-banen. Foto: Formula1.com

Ifølge Kevin Magnussen er Silverstone en af de bedste baner, Formel 1-feltet kører på.

- Den har højhastighedssving, og det er der, hvor Formel 1-biler viser deres værd med dens downforce. Der får den virkelig vist farten. Silverstone er perfekt til det, siger han i en pressemeddelelse fra hans hold, Haas.

Formel 1-løbet på Silverstone køres søndag den 14. juli.