- Formel 1 er tilbage i storform, men det kører ikke for Magnussen

16x9
Det er en frustrerende tid for Kevin Magnussen, hvor bilen det ene øjeblik præsterer, mens den det næste øjeblik ikke gør. Foto: Zoltan Balogh / Ritzau Scanpix

KLUMME: TV 2 SPORTs motorsportsekspert Jens Winther ser tilbage på højdepunkter og lavpunkter efter hvert eneste Formel 1-løb.

Formel 1 er tilsyneladende tilbage i storform! Motorsportens kongeklasse har vist sig fra den bedst tænkelige side ved de sidste par løb her op til sommerpausen.

Dette har genoprettet lidt af min tiltro til klassen – en tiltro, som ellers hang i en tynd tråd efter nogle af de kedeligste løb i mands minde.

På forrygende vis har regn, banelayout og en bedre form hos RedBull sørget for, at jeg har flere vågne timer om søndagen.

I Ungarn viste Verstappen, at han nu endegyldigt må kalde sig rigtig voksen. Han præsterede på allerøverste niveau ved både træninger, kvalifikation og endeligt i løbet. Var han ikke blevet overrumplet af en genial strategi fra Mercedes, så havde han vundet igen.

På trods af at Max fortjente sejren, så må man blot læne sig tilbage og nyde, når et team som Mercedes kommer tilbage fra at have fået smæk på hjemmebane (Hockenheim), og så leverer som de gjorde i Ungarn.

På Hungaroring blev det også udstillet, at Cyril Abiteboul er en af de mest pressede mænd i Frankrig. Under stor bevågenhed købte han Ricciardo fra RedBull og kunne således bruge australieren til at markere sig som fabriksteam i toppen af Formel 1. Han undrede sig højlydt over, at RedBull valgte at samarbejde med Honda, underforstået, at nu ville de få problemer.

RedBull sætter pole-positions og vinder med Honda, mens Renault leverer motorer til McLaren som så gennemtæsker de gule. Det gør de med Lando Norris, som er debutant og Sainz, som Renault kasserede for at få plads til Ricciardo – det er da lidt sjovt? På et eller andet tidspunkt må der være en eller anden i det statsejede Renault, som bliver træt af at skrive checks til Abiteboul og begynder at undre sig over hans drift af teamet.

Renaults teamchef Cyril Abiteboul er en meget presset mand.
Renaults teamchef Cyril Abiteboul er en meget presset mand. Foto: Andrej Isakovic / Ritzau Scanpix

Dagens bedste move:

Mercedes’ beslutning om at lade Hamilton foretage et ekstra stop. Bottas’ løb var blevet ødelagt, og teamet besluttede sig for at skifte strategi efter at have kaldt finnen ind til et ekstra stop – sandsynligvis for at kunne bruge hans dæk som målestok for den ændrede ’Hamilton-strategi’. Verdensmesteren kørte efter stoppet 19 sekunder(!) op til – og forbi – Verstappen. Selvom det lignede en fortjent sejr til Hollands yndling, så var det bare smukt eksekveret af Mercedes.

Dagens mand:

Peter Bonnington, som er Lewis Hamiltons race-engineer. Han er manden ‘i øret’ på vinderen af Ungarns Grand Prix og dermed manden, som ALTID er helt rolig, uanset hvor meget panik og raseri, der opstår ude i bilen. Peter Bonnington, eller ’Bono’, som han kaldes, har en ophøjet stoisk ro, som er fantastisk.

Når han modtager en hidsig melding fra Hamilton om bremserne, som er ved at være dårlige, så melder han HELT roligt; ’just keep your head down Lewis – and don’t worry’. Og wups, så breder roen sig - helt hjem i min sofa. Bonnington kender sin kører ufatteligt godt og har derfor helt sikkert også været en del af beslutningen om at køre to stop i Ungarn.

Lewis Hamilton bør takke sin 'race-engineer', Peter Bonnington, som var en stor hjælp for verdensmesteren.
Lewis Hamilton bør takke sin 'race-engineer', Peter Bonnington, som var en stor hjælp for verdensmesteren. Foto: Andrej Isakovic / Ritzau Scanpix

Dagens los bagi:

Tilfalder et fællesskab af Christian Horner og Dr. Helmut Marko – begge fra RedBull. De to fortjener et los for ikke at have skiftet Pierre Gasly ud endnu. Franskmanden er en god racerkører, men har slet ikke evner til at sidde i en topbil i Formel 1. Traditionelt har RedBull været kendt for at være nogle hårde hunde, hvad angår kravene til deres kørere, men de hænger lidt i bremsen, hvad angår Gasly.

I Ungarn blev det virkeligt udstillet, hvor meget Pierre Gasly hænger i forhold til sin kollega Verstappen, da han blev overhalet med en omgang af hollænderen – det er bare ikke godt nok! Verstappen er ekstremt talentfuld, men der er bare for stor afstand på de to, og der er langt bedre kørere, som fortjener en chance i en RedBull Honda.

Det skal siges, at uddelingen af ’ugens los’ var svimlende tæt på at gå til Charles Leclerc. Han er lynende hurtig, men når man kigger på hans sæson, så laver han bare for mange fejl. Hans kvalifikationsuheld var tæt på at koste Ferrari endnu en kvalifikation, da hans bil fik skade på hækvingen. Jeg tror, at en voksen hos Ferrari bør tage en snak med Charles om at holde den fine fart og så lige gøre sig lidt mere umage med ikke at kvaje sig.

Pierre Gasly blev overhalet af sin teamkollega Verstappen med en omgang ved det seneste grandprix.
Pierre Gasly blev overhalet af sin teamkollega Verstappen med en omgang ved det seneste grandprix. Foto: Zoltan Balogh / Ritzau Scanpix

Ugens Kevin:

Kevins nuværende periode i Formel 1 må være en af de mest frustrerende for ham. Han har tidligere haft biler, som kørte som en spand gødning, og sæsonerne har været svære. Nu har han en bil, som i glimt giver ham mulighed for at vise sit sande talent som fx kvalifikationen i Monaco og Q1 i Ungarn. En bil som inden for ganske få minutter skifter fuldstændig karakter og ikke tillader ham at køre med om en pointplacering.

Løbet i Ungarn blev igen en vedligeholdelse og et spørgsmål om at komme igennem for Magnussen. Han kæmpede undervejs med den Renault-sandwich, som han endte i, og her kunne vi se, hvilken fighter han stadig er. Kevin Magnussen har ry for at være en hård hund i nærkampe, og det ved konkurrenterne, og Ungarn viste hvorfor. Når man kigger på de rigtig store navne i sporten, så er de alle kendetegnede ved at være hårde fightere, og ingen er nogensinde blevet verdensmester ved frivilligt at overlade en placering til en konkurrent.