Formel 1

- Jeg viste alle, hvad man ikke skal gøre, siger Magnussen

Kevin Magnussen ærgrer sig stadig over uheldet i kvalifikationen til det japanske grandprix.

Kevin Magnussen ærgrer sig stadig over uheldet i kvalifikationen, der gjorde, at danskeren startede sidst i det japanske grandprix.

Den danske racerkører Kevin Magnussen gav sig selv svære forudsætninger for et topresultat ved weekendens japanske F1-grandprix, da han i kørte sin amerikanske Haas-racer af banen i kvalifikationen og eliminerede sig selv.

Reparationer på bilen sendte Kevin Magnussen helt ned bagerst i feltet til søndagens grandprix. En startplads langt fra VM-point, som danskeren heller aldrig kom i nærheden af, da han sluttede som nummer 17.

Og netop uheldet fra kvalifikationen irriterer stadig den 27-årige dansker.

- Jeg viste alle, hvad man ikke skal gøre. Det var uheldigt og ret pinligt, faktisk, fortæller Kevin Magnussen om uheldet på første omgang af kvalifikationen til Autosport.

- Hvis vi havde haft styr på det hele, og jeg startede, hvor jeg burde, så ville jeg have været i en meget bedre position. Med bedre pitstop og strategi så kunne vi have scoret point, så det er frustrerende.

Kevin Magnussen fik en fornem start på det japanske grandprix, hvor danskeren efter flot kørsel var fremme som nummer 11.

Men det gik skidt igen efter det første pitstop, hvor Kevin Magnussen kom ind efter teamkollegaen Romain Grosjean. Et umiddelbart underligt træk, da Magnussen var forrest af de to på banen og dermed normalt skal først ind.

- Det lykkedes ikke med pitstops og strategien, forklarer Magnussen i mere diplomatiske vendinger til Autosport, end han gjorde til 3+ søndag.

- Jeg blev kaldt i pit efter Grosjean. Det giver ikke så meget mening, at jeg var forrest og alligevel skulle ind som toer. Det kostede mig nogle pladser, og jeg må lige finde ud af, hvorfor jeg blev kaldt ind som toer, sagde Kevin Magnussen i et tonefald, der ikke efterlod den store tvivl om, at danskeren var tilfreds.

Haas-chef har forklaret sig

Årsagen til Magnussens mere rolige udmelding til Autosport skal formentlig ses i kølvandet af, at Haas-chefen Günther Steiner søndag gav sin version af den lidt mærkværdige strategi.

- Planen og beregningen var, at vi kunne få dem begge ud foran Alfa Romeo-bilerne.

- Men ved Kevins pitstop var der et problem på det venstre bagdæk, så han kom lidt for sent ud. Hvis vi havde gjort det omvendt, ville Grosjean med sikkerhed være kommet ud bag de andre. Det var planlagt sådan, men bare ikke et perfekt pitstop, sagde Steiner ifølge Ekstra Bladet.

Steiner, Grosjean og Magnussens næste mulighed for at levere et godt resultat er den sidste weekend af oktober.

Her kører F1-feltet grandprix i Mexico.