Formel 1

Mercedes og Ferrari har fordel trods nye regler i Formel 1, siger ekspert

Jens Winther tror stadig, at Ferrari, Mercedes og Red Bull komme til at være i top, når budgetloftet bliver indført.

TV 2 SPORTs motorsportsekspert Jens Winther tror, at budgetloftet kommer til at påvirke de store teams, men at de stadig vil være dominerende.

Formel 1-cheferne slog det stort op, da de torsdag annoncerede de længeventede regelændringer for 2021-sæsonen.

En af de mest diskuterede ændringer er det budgetloft, der bliver indført for at sikre en mere lige og fair konkurrence. Ifølge TV 2 SPORTs motorsportsekspert Jens Winther kommer de store teams til at mærke det, men at det samtidig ikke ændrer det store på magtfordelingen.

- Det er en illusion, at man får 20 biler, der kan køre lige hurtigt. Men det er klart, at man kan gøre noget for at komme i retningen af det. Det er en illusion, at du ved at sætte et budgetloft på kan have en klasse som Formel 1, fordi at den har den natur, den har, siger Jens Winther.

- I Formel 2 får du udleveret en bil. Den har en motor, den har dæk, hjulophæng og har karrosseri. Og det er det, du får. Så må du bare være god til at dreje på det. Det er helt ens.

- Så er der Formel 1, hvor du kan kreere din egen bil, hvis du har en regelbog i hånden. Det gør en helt masse for muligheden for at udvikle i Formel 1. Bilerne er sindssygt forskellige. Hvis du gerne vil have kreativitet og udvikling, vil du have nogle, der er klogere og bedre end andre. Når du har et spillerum, er der altid nogle, der er klogere end andre, siger eksperten.

Mercedes og Ferrari har en fordel

Loftet vil være på 175 millioner dollar - 1,1 millard danske kroner - per team per år, og det dækker over alt, der har med præstationen på banen at gøre. Det vil sige, at det er uden marketingomkostninger, kørernes løn og lønnen til de tre bedst betalte hos personalet.

Ifølge Forbes var Ferraris budget i 2018 på 570 millioner dollar - 3,8 milliarder kroner - inklusive kørerlønninger.

Men selvom der nu skal skæres to tredjedele af det årlige budget, så vil de store hold som Ferrari og Mercedes fortsat have overhånden, vurderer eksperten.

- Mercedes og Ferrari har jo den fordel, at de er bilfabrikker, der udvikler mange andre steder. Eksempelvis Williams-teamet udvikler jo ikke andre steder. Så de kan ikke gemme den udvikling i noget andet.

- Det vil være meget mærkeligt, hvis ikke Ferrari kunne gemme den udvikling et andet sted, og så bruge pengene uden at komme til at fortælle, at de brugte dem. Du kan jo starte en hel serie op ved siden af for det, som Ferrari skal ned i pris. Der kan du starte et helt program for motorsportsløb og så bare bruge det som test af Formel 1-materiel, siger Jens Winther.

Hamilton elsker en udfordring

I dagene efter præsentationen af de nye regler har det været budgetloftet, der har fået den største opmærksomhed, men ifølge Jens Winther så skal holdene være opmærksom på andre udfordringer.

- Jeg opfatter det her budgetloft som en værktøjskasse, som du kan bruge mod dem, hvis du kan påvise, at de har kvajet sig, siger Jens Winther.

- Men den største forskel kommer, når de alle sammen skal hjem og starte forfra, fordi bilen og weekendens program forandrer sig enormt. Budgetloftet kommer ikke til at have ligeså meget at sige, som de tekniske regler kommer til i forhold til at jævne feltet ud.

Den femdobbelte verdensmester Lewis Hamilton betragter ændringerne som en udfordring.

- Jeg elsker altid en udfordring. Holdet har vist, at vi er de bedste til at reagere, når der kommer ændringer. Holdet betragter det som en spændende udfordring. Det bliver interessant, siger Mercedes-køreren ifølge Reuters.

Du kan starte et helt program for motorsportsløb og så bare bruge det som test af Formel 1-materiale

Jens Winther om Ferraris budget

Aldrig skidt at forsøge at udligne feltet

Det er ikke første gang, at der er kommet store ændringer ind i Formel 1-sporten. Men hver gang har holdene været gode til at tilpasse sig - måske især Ferrari.

Da de skulle ud og køre turbo-motorer, hvor de kørte med V10-motorerne før, var der mange videoer og spionbilleder af deres testbane, Maranello. Her kørte der pludselig en GT-bil rundt, der lød meget mærkeligt og ligesom en Formel 1-bil. Her mener man, at de har testet delene, før de skulle proppes i Formel 1-bilerne.

- Så det giver stadig en enorm magt og en stor fordel, men den direkte omkostning i forbindelse med Formel 1 vil der selvfølgelig være en forskel på. Det er aldrig skidt at forsøge at begrænse det lidt for at udjævne feltet lidt.

- Det er stadigvæk med enorm afstand de store, der har serveretten. Det er det jo i sport. Man kan gøre en masse og lave en flere tiltag, men de her hold lever af krumspring, siger Jens Winther.