Jeg ender med at holde med nogle andre, bare så Mercedes ikke vinder

16x9
Jens Winther kan ikke umiddelbart se, hvem der skal vippe Mercedes og Hamilton af pinden. Foto: Jerome Miron / Ritzau Scanpix

TV 2 SPORTs motorsportsekspert Jens Winther sætter ord på Lewis Hamiltons og Mercedes' dominans.

Jeg er presset.

I forhold til min store interesse for Formel 1 er jeg presset i bund.

Min kalender er normalt ryddet for andet end Formel 1, når et grandprix løber af stablen. Min familie og mine venner ved det, og jeg er helt kommet over at skulle forsvare det – men her kommer mit problem: Jeg får efterhånden sværere og sværere ved at forsvare det over for mig selv.

Det er helt vildt irriterende, for jeg ender jo med at sidde og holde med nogle andre, bare så de ikke vinder for en gangs skyld

Jens Winther om Mercedes-dominans

Løbet i Texas var et godt eksempel på, hvorfor jeg skylder mig selv en god forklaring på en søndag aften, jeg aldrig får tilbage.

Jeg er født med interessen for motorsport og i særdeleshed for Formel 1. Hertil kommer en god portion særhed, hvori der indgår en indædt puritaner med hensyn til motorsport. Jeg mener, at når en kører eller et team er stærkest, er det også dem, der skal vinde. Det er vel helt fair, når nu de er dygtigere og klogere end de andre?

Imidlertid keder jeg mig nu så meget, at jeg selv er begyndt at sidde og tænke på, hvordan man eventuelt kunne indføre et eller andet handicapsystem, så der kunne komme lidt reb i Mercedes og Lewis Hamilton. Og her er det så, at jeg ikke kan lide mig selv længere. Mercedes-teamet er bare dygtigere, hurtigere, mere fejlfri og klogere end de andre. Og det er helt vildt irriterende, for jeg ender jo med at sidde og holde med nogle andre, bare så de ikke vinder for en gangs skyld.

Ferrari formår ikke at omsætte pengene til resultater

Når man ser et (kedeligt) løb som det netop overståede fra Austin, er det bare ikke så underligt, at udgangen på løbet bliver en dobbeltsejr til Mercedes med endnu et verdensmesterskab under bæltet. De er bare helt enkelt bedre.

Den enhed, som et Formel 1-team skal være, demonstrerer Mercedes simpelthen til perfektion, at de har styr på. Lige så meget de har styr på det, lige så lidt har Ferrari styr på deres indsats. Jeg vil endda gå så vidt som til at sige, at Ferrari selv har smidt mulighederne for sine kørere væk i denne sæson.

Det hæderkronede italienske team har været tåkrummende dårlige mange gange i denne sæson, når det kommer til strategi og endda til udførelsen af en strategi, de har valgt en. Noget kunne tyde på, at Ferrari har et problem med sit dækslid, som måske også er det, der giver Haas problemer, men de får bare ikke løst opgaven godt nok. Italienernes stolthed har sandsynligvis feltets største budget, men de formår bare ikke at omsætte pengene til resultater.

Jeg ved jo godt, at der er et nyt reglement på vej til sæsonen 2021, men jeg ved altså ikke, om jeg kan holde mig vågen indtil da?

Jens Winther

Red Bull har en god mulighed, men er jo netop startet på sit samarbejde med Honda, og derfor tager det lidt tid at få samarbejdet til at spille godt nok til, at de kan få rigtig fat i kraven på Mercedes. De sølvfarvede skal selvfølgelig ikke bebrejdes, at de andre teams ikke gør det lige så godt som dem, men den konklusion har jeg megasvært ved at overbevise mig selv om, når Hamilton og undtagelsesvist Bottas er på vej mod endnu en sejr.

Kan jeg holde mig vågen indtil 2021?

Mens jeg kommenterede Formel 1-transmissionerne på TV 2, var legendariske Michael Schumacher på sit højeste, og det var lige præcis lige så irriterende, som Hamilton er i år, og på samme måde var hans resultater frembragt af et helt unikt samarbejde mellem teknikerne, teamchefen og tyskerens forrygende evner bag rattet.

Allerede dengang talte man om mulighederne for at ’handicappe’ Schumacher, da hele showet ganske enkelt var for kedeligt. Imidlertid opstod der en helt ny hellig treenighed hos Renault i form af Flavio Briatore, Pat Symonds (tekniker) og helt unge Fernando Alonso. Den hellighed magtede ikke en gang mægtige Ferrari at gøre noget ved, og så var Formel 1 pludselig spændende igen.

Og her er det så, at jeg sætter min lid til Verstappen eller måske Lando Norris til at gøre noget ved de ufatteligt dygtige Mercedes-folk – det virker bare som om, det ikke går meget hurtigt med at få dem fanget.

Jeg ved jo godt, at der er et nyt reglement på vej til sæsonen 2021, men jeg ved altså ikke, om jeg kan holde mig vågen indtil da?

Og Kevin Magnussens sæson, spørger du? Niks - det orker jeg simpelthen ikke at skrive om.