Formel 1

Ændring skal gøre det muligt at lukke smuthuller i nyt reglement hurtigt

Ross Brawn er i dag motorsportsdirektør i den internationale motorsportsorganisation, FIA. Clive Mason / Ritzau Scanpix

Skal en regel ændres midt i sæsonen, kræver det i dag, at alle ti teams bliver enige. Det laver FIA og Formel 1 om på fra næste år.

Formel 1 står på tærsklen til en ny æra.

Fra næste år vil de sportslige, tekniske og økonomiske regler være meget anderledes, end dem de ti teams efterlever i dag, og i takt med udviklingen, hvor ambitionen er at skabe større spænding, vil der også være justeringer i den måde, sporten styres på, når det kommer til at foretage ændringer i det tekniske reglement.

Det fortæller Ross Brawn, motorsportsdirektør i den internationale motorsportsorganisation, FIA, til Formel 1's hjemmeside.

Som det er nu, skal alle ti teams blive enige, før en regelændring kan indtræffe midt i sæsonen. Men fra årsskiftet vil FIA og Formel 1 have mulighed for - med tilstrækkelig opbakning - at kunne gribe ind med kort varsel, såfremt et team finder et smuthul i de nye regler.

For selv om 2021-reglementet er langt mere restriktivt, vil der stadig være områder åbne til fortolkning.

- Hvis man udnytter et smuthul i fremtiden, kan man blive stoppet til det næste grandprix, hvilket aldrig kan ske nu, siger Ross Brawn til Formel 1's hjemmeside.

- Hvad er valget? Enten leve med det i et år og have noget, der ikke giver en sund konkurrence, eller vi ændrer det, retter fejlen og får konkurrencen tilbage til, hvor den er.

Medie: Øjeblikkelig regelændring kræver 28 ud af 30 stemmer

Ifølge autosport.com vil teamene, FIA og Formel 1 få ti stemmer hver, og en øjeblikkelig regelændring vil kræve sammenlagt 28 ud af 30 stemmer.

Så hvis et eller to teams finder et smuthul, vil de ikke være i stand til at forhindre de øvrige teams samt FIA og Formel 1 i at lukke det omgående.

En ændring til den efterfølgende sæson vil ifølge motorsportsmediet kræve sammenlagt 25 stemmer.

Det lyder videre fra Ross Brawn på Formel 1's hjemmeside, at FIA og Formel 1 fortsat er optaget af, at gode idéer kan blomstre. Det skal bare være inden for reglementets grænser, for ønsket er ikke, at et verdensmesterskab bliver vundet på grund af et smuthul.

Den første test til den kommende sæson køres på Circuit de Barcelona-Catalunya fra 19.-21. februar. Den anden vintertest finder sted 26.-28. februar.

Sæsonen, der indeholder 22 grandprixer, hvilket er det højeste antal nogensinde, begynder med grandprixet på Albert Park i Melbourne i Australien 15. marts.