Formel 1

Force Indias økonomiske problemer var tydelige fra dag ét, siger kører

Den seneste podieplacering hentede Sergio Perez i 2018 ved grandprixet i Aserbaijan.  Ronaldo Schemidt / Scanpix Denmark

I 2014 havde Force India-teamet økonomiske problemer. Alligevel skrev Sergio Perez under på en kontrakt med dem.

Teamet har haft mange navne. Force India. Racing Point og i 2021 kommer de til at hedde Aston Martin.

Men tilbage i 2014, da de stadig hed Force India, skrev mexicanske Sergio Perez kontrakt med teamet. Og det skete selvom, han godt var klar over, at alt ikke var helt tip top.

Jeg havde aldrig forestillet mig at være så længe ved teamet

Sergio Perez

I et eksklusivt interview, han har givet til Autosport, forklarer han, at problemerne var tydelige, allerede første dag han trådte ind på teamets fabrik.

- Jeg kom fra McLaren, og jeg kan huske, at første gang jeg besøgte Force India-fabrikken, fik jeg et chok med det samme, fordi jeg kunne se, de havde underskud økonomisk og så videre, siger Perez til Autosport.

Alligevel valgte han at blive hos teamet.

Beslutningen om at forblive Force India-kører traf han, fordi menneskerne omkring var teamet utrolig talentfulde. Og han kunne mærke de hungrede efter succes, ligesom han selv gjorde.

- Det niveau ingeniørarbejdet har og niveauet af ledelsen øverst oppe - det er et meget dygtigt team. Og det fik mig til at være meget begejstret for projektet.

Lagde sag an mod teamet

En anden grund til han blev ved med at køre for teamet, skal nok også findes i, at samarbejdet hurtigt kastede en podieplacering af sig.

Allerede i tredje løb med den nye racer blev det til en tredjeplads. Og sidenhen er han samlet nået op på otte podieplaceringer i karrieren.

Set ud fra resultaterne gik det fint, men økonomien var ikke med. Derfor var Perez med til at lægge sag an mod sit eget team i 2018.

Force India blev sat under administration og skulle komme op med en langsigtet plan for at rette op på økonomien. Det lykkedes ikke, og teamet blev i sidste ende opkøbt - og skiftede navn til Racing Point.

En lang kontrakt

På trods af alt det kører han her seks år senere stadig for teamet. Men hvis man havde spurgt den mexicanske kører tilbage i 2014, hvem han ville køre for i 2020, ville svaret ikke have været det nuværende team.

- Jeg havde aldrig forestillet mig at være så længe ved teamet. Fordi hidtil har der stort set været en fornyelse hvert år - en år til år kontrakt.

Og selvom de seks år har været en god blanding af både op - og nedture, så har det ikke skræmt Perez væk endnu.

For tilbage i 2019 skrev han under på en længerevarende kontrakt. Derfor løber kontrakten nu til slutningen af 2022.