Formel 1

Formel 1-chef afviser nye motorleverandører de næste seks år

Ross Brawn mener ikke, at der er nye leverandører, der står klar i kulissen. Clive Mason / Ritzau Scanpix

Ross Brawn, der er sportslig direktør i Formel 1, fortæller, at sporten ikke kommer til at tage nye motorleverandører ind lige foreløbigt.

Lige nu er det en lukket klub.

Mercedes, Ferrari, Honda og Renault er lige nu de eneste motorkonstruktører i Formel 1, der leverer motorer til de 10 hold. Og hvis det står til den sportslige direktør Ross Brawn, vil der ikke kommer nye leverandører ind i den klub, inden reglerne igen kan ændres fra 2026.

- Det er ikke så langt væk, når man tænker over, at man skal lave en helt ny motor, siger Ross Brawn til Autosport.

- Man skal starte med at designe sin motor inden for de kommende 18 måneder, hvis man vil være én af dem.

Brawn fortæller, at han nu sammen med den internationale motorsportsunion (FIA) vil se på, hvordan en ny motorenhed kan se ud. Og i den forbindelse vil han have de nye producenter involveret.

Nye leverandører ikke er veletablerede nok

Volkswagen – herunder Audi Group – har tidligere luftet tanker om, at de ville ind i Formel 1.

Dette er dog aldrig blevet til noget, og Ross Brawn mener heller ikke, at der er andre nye motorleverandører, der vil kunne træde til med det samme.

- I øjeblikket føler vi, at den (motoren, red.) skal indeholde allerede kendte teknologier. Der er et antal af radikale motorer lige om hjørnet, men vi tror ikke, at de er veletablerede nok til, at vi om 18 måneder kan lægges os fast på dem, siger Brawn.

Derfor ser det ud til, at Kevin Magnussens Haas-team og resten af de hold, der ikke selv kan producere en motor, må benytte sig af de motorer, der er i forvejen. Haas kører for eksempel lige nu med en Ferrari-motor.

Sæsonstarten er lagt fast

Der har dog heller ikke været meget at bruge en ny motor til i denne sæson indtil videre.

Sæsonen har været suspenderet, men de to første grandprixer er planlagt og bliver begge kørt i Østrig henholdsvis 5. og 12. juli, og derefter fortsætter man i Ungarn 19. juli.

Derefter køres der på ny to gange samme sted. Silverstone i England bliver vært både 2. og 9. august.

16. august lægger Spanien bane til det sjette grandprix. De efterfølgende skal køres Spa i Belgien 30. august og på Monza i Italien 6. september.

Alle disse grandprixer vil blive afviklet uden tilskuere.