Formel 1

Da 14 biler kørte i pitten sekunder inden start, var Formel 1-skandalen fuldendt

Der var lagt op til racerløb fra øverste skuffe i Indianapolis i 2005. Men skuffen forblev lukket, og skuffelsen fik fans til at gå over stregen.

For præcis 15 år siden blev omkring 100.000 håbefulde Formel 1-fans svært skuffet.

De havde regnet med ræs for alle pengene til USA's grandprix i Indianapolis, USA.

Men løbet blev én stor fiasko.

I stedet for de sædvanlige 20 biler stillede kun seks biler til start.

Jimmy Bøjgaard kommenterede løbet og husker det tydeligt.

- Det var i sin helt egen liga. Det var bizart på sin egen måde, siger Jimmy Bøjgaard til TV 2 SPORT.

Som kommentator var det en "sindssyg oplevelse" for Bøjgaard.

- Det var fuldstændig vanvittigt, at vi sidder med et Formel 1-løb, hvor alt er linet op, alt er fløjet over atlanten. Pludselig bliver det vendt helt rundt og får en helt anden betydning, end det skulle have haft.

Hovedårsagen var Michelin-dæk, men det var kun toppen af isbjerget - vi starter derfor lidt under overfladen.

En noget anderledes tid på dæk-fronten

USA's grandprix blev afholdt på Indianapolis Motor Speedway-banen, som ligger i en forstad til Indianapolis, USA.

Banen er originalt oval, men var modificeret til Formel 1-løbet. Det betød, at knap halvdelen af den ovale bane var taget i brug, mens den tværs igennem var lavet noget mere kringlet.

Banen i Indianapolis, som USA's Grand Prix 2005 blev kørt på. Tallene markerer nummeret på svingene.

Skriv sving nummer 13 bag øret. Det kommer vi tilbage til flere gange.

Først skal vi lige have et par andre ting på plads.

I nutidens Formel 1 bliver alle dæk leveret af Pirelli.

Tilbage i 2005 var der konkurrence mellem Bridgestone og Michelin.

Bridgestone leverede til Ferrari, Jordan og Minardi.

Michelin leverede til de resterende syv hold: McLaren, Williams, Renault, Red Bull, Toyota, Sauber og BAR.

I 2005-sæsonen var der en regel, der for mange i dag nok lyder umulig. Man måtte ikke skifte dæk under løbet. Kvalifikationen plus søndagens 73 omgange skulle simpelthen køres med det samme sæt dæk.

Situationen, der startede det hele

Under anden træning op til løbet faldt snebolden, der startede lavinen.

Ralf Schumacher smadrede ind i banden i sving 13, efter hans dæk kollapsede med en fart på 280 km/t.

Ralf Schumachers bil løftes fra banen efter det voldsomme sammenstød med banden.

Ulykken holdt ham ude resten af weekenden. Det betød, at Ricardo Zonta fik Toyotas sæde i løbet.

Zonta havde under samme træning også haft en lignende dækfejl. Det fik Michelin til at rynke på næsen. Et eller andet var galt.

Det famøse sving 13

Michelin satte en efterforskning i gang. Men da de nåede lørdag, havde de stadigvæk ikke fundet fejlkilden.

I stedet sendte de nye dæk ind til deres hold - men ikke meget var ændret, og de ville højst sandsynligt fejle på samme måde.

Samtidig sendte de en meddelelse ud. De kunne ikke garantere, at bilerne kunne køre sikkert med disse dæk i mere end 10 omgange - altså 63 omgange for lidt.

Efterfølgende fandt de ud af, at der ikke var nogen fejlkonstruktion fra fabrikkens side. Dækkene var blevet konstrueret præcis, som det var tiltænkt.

Svaret på fejlen skulle findes i sving 13. Når bilerne ramte det med høj fart, satte det dækkene under et ekstremt pres.

Presset på dækkene kommer af kraften, der skabes, når racerbilen drejer. Det er ikke til at se med det blotte øje, men dækket bliver trukket ud af dets normale form. Det er i for sig også fint, da de er konstrueret til det pres.

Det var et noget usædvanligt syn, da løbet blev sat i gang. Kun de seks biler med Bridgestone-dæk kørte løbet.

Men i sving 13 på Indianapolis-banen bliver svinget taget i meget høj fart. Samtidig hælder svinget, ligesom vi kender det fra NASCAR-løb. Det lægger endnu mere pres på dækkene.

Det her bør en dygtig dækfabrikant naturligvis medregne - og det havde de også gjort.

Så selvom presset i sving 13 skabte et enormt pres på dækkene, var det altså ikke alene det, der fik korthuset til at vælte.

Asfalt og diamanter

Mellem løbene i 2004 og 2005 var underlaget på banen blevet ændret. Det var blevet diamond-ground smooth.

Asfalt indeholder små sten, som kan give små, men sommetider betydelige ujævnheder på en bane. Ved diamond grinding barberes der et lille lag af, og der laves små riller langs asfalten. Det gør det generelt lettere at køre på, bedre at bremse på og fungerer som bedre dræn i regnvejr.

Men rillerne i asfalten gør altså også, at dækkene bliver udsat for endnu mere pres, end det i forvejen bliver ved et højhastighedssving, der også hælder.

Og det havde Michelin ikke med i deres beregninger.

Adskillige forslag til gennemførelse af løbet

Hvis løbet blev kørt, ville der højst sandsynligt være flere tilfælde med dæk, der fejlede - og Ralf Schumacher havde netop været et eksempel på, at det kunne ende slemt.

Men Formel 1 er også en velsmurt pengemaskine, og et af de ypperste formål er at levere et ordentligt show til de betalende gæster.

Derfor var holdene også indstillet på at finde en løsning, så de kunne gennemføre løbet - også hvis det betød nul point til Michelin-holdene.

Der kom en del forslag på bordet.

Forslag til gennemførelse af løbet

  1. Kør langsommere gennem sving 13

    Det blev foreslået af FIA, som organiserer Formel 1, at bilerne med Michelin-dæk skulle køre langsommere gennem det problematiske sving. 

    Forerslaget blev afvist af holdene, da forskellig fart blandt bilerne gennem svinget skabte en stor risiko for uheld. 

  2. Brug en anden type dæk

    FIA foreslog også holdene at skifte til andre dæk. 

    Det blev lynhurtigt afvist af holdene, da der ikke var andre dæk til rådighed. 

  3. Skift hyppigt dæk under løbet

    I 2005-sæsonen var det jo egentlig ulovligt, men der ville blive givet kompensation her.

    Men FIA fik heller ikke dette forslag igennem, da der ikke kunne nå at blive sendt så mange dæk til Indianapolis med blot en dags varsel. 

  4. Opsæt en chikane

    Michelin og holdene bed ikke på forslagene fra FIA og kom op med et selv. At lave en chikane i svinget, så kørerne var nødsaget til at sænke farten. 

    Det blev endda foreslået at Michelin-holdene ikke kunne få point og at Bridgestone-holdene kunne køre udenom chikanen på banens normale forløb. 

    Det afviste FIA.

    1) Det var unfair overfor Bridgestone, som havde lavet dækkene korrekt. 

    2) På grund af sikkerheden ville de ikke opsætte en chikane, der ikke var blevet testet til fulde. 

FIA understregede, at hvis hold eller baneejerne overhovedet prøvede at opsætte chikaner, ville FIA tilbagetrække alt mandskab og gøre løbet usanktioneret. Dermed ville de ikke stå til regnskab for eventuelle uheld, der skulle opstå på grund af ændringen.

På trods af det planlagde holdene og baneofficials at gennemføre chikane-planen, hvor holdenes eget mandskab skulle indtage rollerne, som FIA-mandskabet ville træde ud af. På den måde ville der kunne køres et løb udenfor regnskab, men hvor fans så fik det, de kom efter.

Den idé vakte ikke glæde hos FIA. Den daværende præsident, Max Mosley, sagde, at hvis de gik videre med dette, ville det true alle kommende FIA-løb i USA.

Derfra var der ikke meget at gøre.

Men forhandlingerne forsatte helt frem til starten af løbet, hvor kørerne over radionen appellerede til at køre løbet.

Alle biler stillede op og kørte formationsomgangen inden løbet. Men da den var færdig, kørte alle 14 biler med Michelin-dæk i pitten.

Tilbage til start stod seks biler. Michael Schumacher startede i front og vandt også løbet foran Ferrari-holdkammeraten Rubens Barrichello.

Fan smed flaske ind på banen

Jimmy Bøjgaard forstår fuldt ud kørernes beslutning om ikke at køre løbet.

- Det er ikke en tenniskamp, hvor det er lidt ærgerligt, hvis strengen springer. Det er sgu lidt noget lort, når man kører 300, og dækket eksploderer, og der er en mur lige foran, siger Bøjgaard.

Samtidig forstår han godt fansenes utilfredshed.

- De må råbe ad dommeren, de må råbe ad spillerne og kørerne, uanset hvilken sportsgren det er.

Der var nedadvendte tommelfingre hele vejen rundt på tribunerne.

Men nogle fans gik også langt over stregen ifølge Jimmy Bøjgaard. På et tidspunkt under løbet ser man en fan tage en flaske op af en skraldespand og smide den over det høje hegn og ind på banen.

- De må buhe og de må være utilfredse, men de skal jo ikke kaste ting ind, det er pissefarligt, siger Bøjgaard.

Se episoden her.

En af de vrede og frustrerede fans går langt over grænsen og smider en flaske over hegnet og ind på banen. Video: TV 2 SPORT

Anklaget for fem overtrædelser

Efter løbet gik Max Mosley ud og sagde, at han ikke forstod, hvorfor de ikke hver omgang kørte igennem pit lane, som er en del af banen. På den måde ville de have undgået sving 13 - samtidig ville det nok også have skabt en ret stor risikofaktor, når 14 biler kontinuerligt kører igennem stedet, hvor der også foretages pitstops.

Der kom et juridisk efterspil i kølvandet på løbet, hvor FIA anklagede Michelin-holdene for fem overtrædelser.

1) De var ikke i besiddelse af egnede dæk.

2) De nægtede fejlagtigt at tillade bilerne at starte løbet.

3) De nægtede fejlagtigt at tillade bilerne at køre løbet med fartbegrænsninger i det ene sving.

4) De skadede Formel 1's image ved demonstrativt at køre i pitten lige før starten på løbet.

5) De gjorde ikke de løbsansvarlige opmærksom på deres intention om ikke at køre løbet.

FIA World Motorsport Council erklærede holdene skyldige i de to førstnævnte anklager, mens de blev erklæret ikke skyldige i de tre andre.

Men den dom stod ikke længe.

Holdene gjorde nemlig FIA opmærksom på, at staten Indiana ville forfølge dem med anklager for manddrab, hvis de havde kørt løbet, og det værst tænkelige skete.

Det fik FIA World Motorsport Council til at omstøde dommen, så Michelin-holdene blev renset for det hele.

Efterfølgende tilbød Michelin at refundere billeterne for de over 100.000 fremmødte fans.

En dyr omgang for Michelin og en katastrofal weekend for Formel 1.