Formel 1

Haas-chef ærgrer sig over afvisning af nyt format

Günther Steiner har været i spidsen for Haas siden 2014.  Haas F1 Team

Kevin Magnussens teamchef, Günther Steiner, havde gerne set, at Formel 1 havde sagt ja til et nyt format, der skulle vende op og ned på tingene.

Sidstepladsen i front og førstepladsen bagerst.

Et noget anderledes forslag om formatet i kvalifikationen - men det blev skudt ned.

Forslaget gik ud på, at man i nogle weekender i stedet for den sædvanlige kvalifikation skulle køre et minirace med omvendt startgrid.

Det ville betyde, at den førende i VM-stillingen startede bagest i et halv time langt kvalifikationsløb, hvor søndagens startpladser skulle afgøres.

"Skal aldrig være bange for at prøve noget nyt"

Afslaget ærgrer teamchef for Haas, Günther Steiner, som mener, at det var en ideel chance for at forbedre konkurrencen.

- Jeg tror på, at vi aldrig skal være bange for at prøve noget nyt, men heller ikke bange for at sige, at det ikke virkede. Så kan vi altid bare lade være med at gøre det i fremtiden, siger Günther Steiner til RaceFans,

Forslaget blev første gang afvist sidste år, mens et nyt forsøg blev afvist af Mercedes og Racing Point. Det andet forslag ville have betydet omvendt startgrid i anden runde af de såkaldte 'double header weekends', hvor der køres løb på samme bane to weekender i træk.

Steiner mener, at det ville give god mening at indføre formatet under disse omstændigheder.

- Vi har planlagt to løb på den samme bane, så hvis vi prøver noget nyt i andet løb, så kan vi i det mindste lære noget af det, fordi vi så har noget at sammenligne med fra ugen før, hvor det blev kørt normalt, siger Steiner.

Afviser, at det ville være en fordel for Haas

Alt andet lige lyder det som en ret god mulighed for holdene bag de allerbedste. Men Haas-teamchefen afviser, at formatet ville give holdet en større chance for en bedre startposition.

- Alle de andre midterhold har den samme mulighed, så vi er i samme position, siger Steiner.

Men han mener, at det kunne gøre sporten mere seværdig.

- Jeg ser ikke det her som en mulighed for de små hold for at få en fordel over de store hold. Jeg synes, det er en mulighed for at gøre sporten endnu mere interessant. Og jeg siger ikke, at det med sikkerhed virker, men jeg ville give det chancen. Det er sådan, jeg ville gribe det an.

Haas med Magnussen og Grosjean sluttede i sidste sæson næstsidst i Constructors' Championship.

Forslaget om det innovative format gik ikke igennem, da det krævede, at alle hold stemte for.

Alt er derfor ved det samme, når kørerne kommer på asfalten igen, når 2020-sæsonen skydes i gang i Østrig i starten af juli.