Formel 1

Mercedes har fundamentale fejl i gearkassen

Trods problemer kunne finske Valtteri Bottas køre sejren hjem i sæsonens første løb. Darko Bandic / Ritzau Scanpix

En opbygning af elektrisk støj driller ingeniørerne på Mercedes-teamet. Det var årsagen til, Valtteri Bottas og Lewis Hamilton havde problemer søndag.

Langt inde i sæsonens første løb så Mercedes ud til at kunne køre tæt på et perfekt resultat hjem, da både Valtteri Bottas og Lewis Hamilton lå i front af løbet.

Men så begyndte problemerne i gearkassen på deres W11-racere at vise sig.

Derfor modtog Bottas og Hamilton en besked over radioen under løbet på Red Bull Ring i Østrig om at holde igen og undgå banens kerbs i håb om at forlænge levetiden på racerne.

- Det er dybest set en opbygning af elektrisk støj, der begynder at forstyrre de forskellige systemer, så med Valtteri så vi halvvejs gennem løbet, at det gradvist blev værre - med Lewis, kom det senere.

- Det er elektrisk støj, der derefter påvirker en masse forskellige ting, siger Andrew Shovlin, der er ansvarlig for den gruppe, som opererer på racerne i pitten til F1 Nation podcast, ifølge Motorsport Week.

Han mener, at fejlen ikke ser ud til at være en éngangsforestilling. Det kan opstå på hvilket som helst tidspunkt under et løb eller andre sessioner.

Ligesom det gjorde tidligt sidste weekend under de første træninger.

- Om fredagen havde Valtteri udfordringer med raceren mod slutningen af træningerne, så det var det første tegn på, at vi havde et problem. I løbet af lørdagen havde vi de samme problemer, så da vi gik ind til løbet (søndag, red.), forventede vi det også der, fordi det ser ud til at være et træk ved modellen.

Simon Cole (ingeniør, red.) og hans team kommer til at løse problemet i den her uge

Toto Wolff, teamchef for Mercedes

Fortrøstningsfuld teamchef

Generelt set er Red Bull Ring en bane, der er hård ved racerne, ifølge Shovlin, fordi der er 'tykke kerbs, den ligger på høje breddegrader og vejret er varmt'.

Mercedes teamchef Toto Wolff er ikke bekymret for, at gearkasserne vil skabe problemer resten af sæsonen,.

- Det, jeg forstår, er, at der er løsninger, så vi i det mindste kan forbedre situationen. Østrig presser helt sikkert de her dele på racerne mest af alle løb i sæsonen. Så hvis vi finder en måde at beskytte bilen på næste weekend, skulle vi klare den. Jeg tror, vi har nogle idéer til det, siger Wolff til Formula 1.

Samtidig har teamchefen stor tiltro til sine ingeniører.

- Vi har en stor gruppe omkring Simon Cole (ingeniør i pitten, red.), der er pålidelige. Han og hans team kommer til at løse problemet i den her uge.

Da Mercedes krydsede målstregen, var det som etter og toer, men på grund af Hamiltons sammenstød med Red Bull-køreren Albon, fik han en straf på tre placeringer og endte uden for podieplaceringerne.

På søndag venter sæsonen andet løb - igen på den østrigske bane, hvor Bottas og Hamilton får en ny chance for at hente point til teamet.