Formel 1

Renault nedlægger længe ventet protest mod konkurrent

Det er den lyserøde Racing Point-racer her, der tiltrækker sig opmærksomhed fra Renault efter søndagens Formel 1-løb. Mark Thompson / Ritzau Scanpix

Renault vil have undersøgt, om Racing Point-raceren er lovlig. Og det skal FIA nu hjælpe med.

I kølvandet på Formel 1-løbet i Østrig søndag har Renault valgt at nedlægge protest mod konkurrenten Racing Point.

Det franske team hævder, at Racing Point på ulovlig vis har kopieret dele fra den Mercedes-racer, der vandt verdensmesterskabet sidste år. Specifikt går protesten på nogle bremsedele.

Det har længe været anerkendt bredt i Formel 1-kredse, at Racing Points lyserøde racer praktisk talt er en kopi af sidste års vindende Mercedes. I hvert fald af udseende. Og det er sådan set lovligt nok. Der er dog en række dele på raceren - de såkaldte 'listed parts' - som holdene selv skal have konstrueret.

På listen over 'listed parts' finder man blandt andet bremserne, store dele af karosseriet og overlevelsescellen.

Protesten fra Renault har været længe ventet i sæsonstarten i Formel 1, hvor Racing Points racer ofte er blevet betegnet som 'The Pink Mercedes' - den lyserøde Mercedes.

Racing Point-lejren skal høres af løbsdommerne

Løbsledelsen bekræfter, at der er 'nedlagt en protest fra Renault DP World F1 Team efter påstået brud på FIA Formel 1-retningslinjerne under søndagens løb'.

Renault skriver på Twitter, at holdet ikke har yderligere kommentarer til protesten lige nu.

Angiveligt har flere hold i sæsonstarten være utilfredse med Racing Point-raceren, og søndag tog Renault altså "en for holdet" og nedlagde protest.

I grandprixet i Østrig søndag sluttede Racing Point-racerne nummer seks og syv. Lige akkurat foran Renaults Daniel Ricciardo.

FIA med foreløbig afgørelse

Sent søndag aften kom der så en opdatering fra løbsledelsen på Renaults protest, der specifikt går på de såkaldte 'brake ducts', som er en del af bremsekølingen.

Her fremgår det, at man officielt har accepteret protesten, der nu skal behandles af FIA, der er det internationale motorsportsforbund.

Protesten møder altså alle krav og skal nu behandles mere teknisk af FIA. Der skal nu indsamles beviser, inden FIA vil indkalde til en høring. Og først derefter vil der komme en afgørelse.

Næste grandprix er i Ungarn om en uge, søndag 19. juli.