Formel 1

Her er samtalen, der kostede Magnussen straf og point

(ARKIV) Kort før starten på det ungarske Formel 1-grandprix kørte Kevin Magnussen i pit for at skifte dæk. Glenn Dunbar / Ritzau Scanpix

En beslutning før Formel 1-grandprixet i Ungarn blev skæbnesvanger for Kevin Magnussen og Haas-teamet.

Sæsonens første to point til Haas og Kevin Magnussen blev halveret, da de efterfølgende blev straffet for ulovlig kommunikation under formationsomgangen.

Her må kørerne ikke assisteres over teamradioen fra holdet, men både Magnussen og holdkammeraten Romain Grosjean blev sendt i pit for at skifte dæk før løbets start.

Ifølge motorsport.com, der er i besiddelse af samtalen i radioen, var forseelsen soleklar.

- Vi har truffet en forkert beslutning. Der er allerede en tør linje, sagde Magnussen.

Som den eneste kører i feltet havde Magnussen såkaldte full wet-dæk på Haas-raceren, mens alle andre kørte med intermediates. Begge dæktyper er beregnet til våd asfalt. Det havde nemlig regnet en del op til grandprixet.

'Kør i pit'

Så i stedet for at starte løbet på regnvejrsdæk ville Haas-teamet altså spare et pitstop for i stedet at starte fra pitten.

Herefter spurgte Haas' løbsingeniør, hvad Magnussen ville gøre, men mod slutningen af formationsomgangen traf han en beslutning.

- Okay Kevin, jeg tror, vi kører i pit nu. Kør i pit, sagde ingeniøren, hvortil Magnussen svarede:

- Ja, jeg er enig, pit nu. Skift til dry (dæk til tør asfalt, red.), ikke?

Beslutningen fra teamets side stred mod paragraf 27.1 i den internationale motorsportsunions regelsæt, som siger, at "køreren skal køre bilen alene og uden hjælp".

Både Magnussen og Grosjean blev efterfølgende idømt en straf på ti sekunder, som sendte Magnussen fra niende- til tiendepladsen.

Artiklen fortsætter under billedet.

kmag straf

Hurtig beslutning

Efter løbet - men inden straffen - forklarede teamchef Günther Steiner, at holdets strateger traf beslutningen hurtigt, fordi Haas-racerne startede helt nede som nummer 16 og 18.

- Starter man i de positioner og ikke gør noget anderledes, er det svært at gøre en forskel, siger Günther Steiner til autosport.com.

Han fortæller, at det var Kevin Magnussens beslutning at starte løbet på full wet-dæk, men at han hurtigt fandt ud af, at det ikke var det rigtige valg.

- Der var lidt snak frem og tilbage mellem vores to strateger. Den ene sagde: "Hey, lad os køre på dry, det er ved at tørre. Det er en chance". Så traf vi en meget hurtig beslutning om at gøre det.

Straffen blev trods alt ikke mere skæbnesvanger, end at Haas kunne sætte det første point på kontoen i denne sæson, hvor bilerne har mere end svært med at følge med de fleste andre hold.

'Største resultat nogensinde'

Derfor tog Kevin Magnussen de store ord i brug, da han skulle beskrive sit resultat.

- Det er det største resultat, jeg nogensinde har lavet. Det lå ikke i kortene. Den eneste chance vi havde var at være first moverslicks’ene (dæktype, red.). Det var vi. Jeg kom op i en sindssyg god position som treer.

- Jeg havde slet ikke farten til at ligge der, så jeg røg ned, men alligevel holdt jeg fast i en niendeplads. Jeg trak fra en Ferrari, som jeg åbnede et hul til. Jeg holdt en McLaren på nye dæk bag mig. Det havde jeg slet ikke troet kunne lade sig gøre, sagde han til TV3+.

Magnussen er tidligere blevet nummer to som det bedste pointmæssige resultat i karrieren.

Dengang kørte han for McLaren, der dengang var væsentligt mere konkurrencedygtig, end Haas er nu.