Formel 1

Mercedes overholdt regel, som Haas blev straffet for at bryde

Lewis Hamilton under det ungarske grandprix. Leonhard Foeger / Ritzau Scanpix

Haas-teamet blev straffet for at bryde den regel, som forhindrede Mercedes i at tale til Lewis Hamilton.

- Det lyder, som om motoren skal dø.

Lewis Hamilton var ikke ligefrem optimistisk, da han under formationsomgangen inden det ungarske grandprix fortalte sit hold over radioen, at han oplevede noget, der kunne tyde på motorproblemer.

I pitten havde Mercedes-holdet også fået informationerne om, at noget skulle være galt, men de fandt hurtigt ud af, at der blot var tale om en sensorfejl. Problemet var bare, at Lewis Hamilton ikke selv havde kendskab til de oplysninger, før løbet var i gang.

Og det var der en god grund til, fortæller Mercedes' chefingeniør, Andrew Shovlin, til Autosport.

- Vi kunne ikke fortælle ham, at alt var i orden på grund af reglerne, der forhindrer os i at tale til køreren under hele formationsomgangen. Vi vidste, at alt var i orden, men han var bekymret, indtil han kom i gang, siger Andrew Shovlin.

Reglen, som chefingeniøren henviser til, er paragraf 27.1 i den internationale motorsportsunions regelsæt, som siger, at "køreren skal køre bilen alene og uden hjælp" under formationsomgangen. Derfor måtte Mercedes-holdet ikke oplyse den britiske verdensmester om, at der ikke var nogle problemer.

Lewis Hamilton formåede at holde fokus ved starten trods problemerne og tage føringen fra pole position. En føring, som han ikke satte over styr, og han sikrede dermed sin anden sejr i træk.

Haas-kørere straffet for at bryde regel

Mens Mercedes holdt sig til reglerne og undlod at tale til Lewis Hamilton, var sagen en anden hos Haas-holdet, der er repræsenteret af danske Kevin Magnussen og franske Romain Grosjean.

Alle kørere planlagde at starte på regnvejrsdæk, da det havde regnet i optakten til det ungarske løb, men på formationsomgangen kom det amerikanske hold på andre tanker og fik kaldt både Magnussen og Grosjean i pit, så de i stedet kunne starte løbet på de blødere og noget hurtigere medium-dæk.

Det betød, at de to Haas-kørere startede løbet fra pitten og derfor havde en kæmpe fordel, da alle andre kørere efter bare få omgange kørte i pit for at skifte til tørvejrsdæk.

Kevin Magnussen var på et tidspunkt oppe som nummer tre, og selvom han sluttede på en niendeplads, var resultatet bedre, end de på forhånd havde regnet med.

Umiddelbart efter løbet blev både Magnussen og Grosjean dog straffet med ti sekunder, fordi Haas havde brudt reglerne ved at have kommunikation til kørerne under formationsomgangen.

Straffen betød, at Magnussen blev rykket ned som nummer 10, mens Grosjean blev nummer 16.