Formel 1

Arrangør raser over aflysning af brasiliansk Formel 1-grandprix

Sidste års grandprix på Interlagos-banen blev vundet af Max Verstappen. Nelson Almeida / Ritzau Scanpix

Det brasilianske grandprix har været kørt 48 år i træk, men i denne sæson slår Formel 1-feltet ikke et smut forbi Interlagos-banen.

Fredag stod det klart, at der ikke bliver noget Formel 1-grandprix i brasilianske Sao Paolo i år.

Som følge af coronavirussen har Formel 1-arrangørerne taget tre løb af kalenderen og tilføjet tre nye. Det betyder, at der hverken bliver kørt løb i USA, Mexico eller Brasilien i år. Til gengæld har man tilføjet grandprixer i Tyskland, Portugal og Italien.

Den beslutning huer ikke den rutinerede promoter for Interlagos Tamas Rohonyi, som har beskæftiget sig med grandprixet i 40 år.

- For det første kommer aflysningen ikke som nogen overraskelse, men jeg må sige, at vi ikke kan acceptere baggrunden for aflysningen, siger Tamas Rohonyi til Motorsport.

Han fortæller, at han har tænkt sig at hyre en advokat, for det økonomiske tab som følge af aflysningen er enormt både for kommunen og for hans firma.

Som forberedelse til grandprixet har kommunen brugt 8 millioner dollar (51 mio. kroner) på vedligeholdelse af banen og omgivelserne.

Kontakttallet ikke et problem i Sao Paolo

Tamas Rohonyi mener ikke, at begrundelsen med, at kontakttallet i Brasilien er højt, holder. Det er landet alt for stort til, og han påpeger, at Sao Paolo ikke er så hårdt ramt af virussen, som andre byer i Brasilien er.

- Når man læser denne aflysningsmeddelelse, vi fik fra FOM (Formula One Group), holder den bare ikke. Det er helt tydeligt en nærmest opfundet begrundelse for at aflyse løbet, lyder beskyldningen.

Alle grandprixarrangører har fået udleveret en ti sider lang guide til, hvordan man afholder grandprixer under coronapandemien. Den havde Rohonyi også modtaget, og de havde allerede forberedt sig på at følge til fulde.

Giver ikke meget for bekymrede hold

Et af argumenterne for at gå uden om det brasilianske grandprix i år var også, at fem hold havde udtrykt bekymring over udsigten til netop at skulle køre det grandprix. Det argument køber Rohonyi ikke.

- I ingen af holdenes kontrakter i Formel 1 står der, at vi tager et smut forbi teamets land, hvis de føler for det, siger han og vender dermed argumentationen på hovedet.

Det braslianske grandprix har været et fast stop på Formel 1-kalenderen, siden det første løb blev kørt i 1972.