Formel 1

Banen fra 'den værste weekend i mands minde' er tilbage i Formel 1

Ayrton Sennas liv var ikke til at redde. Han døde få timer efter ulykken på et hospital i Bologna den 1. maj 1994. Afp / Scanpix Danmark

Den historiske bane Imola er tilbage på kalenderen, og i år tilføjes endnu et kapitel, når løbet for første gang afvikles på kun to dage.

Imola er ikke en hvilken som helst bane. Den har lagt asfalt til en af de værste løbsweekender i nyere tid og emmer af historie.

Det er 14 år siden, der sidst har været kørt Formel 1 på den legendariske bane. Men i år vender feltet tilbage. Det blev offentliggjort fredag.

Det er noget, der glæder TV 2 SPORTs motorsportsekspert Jens Winther.

- Det er en fantastisk bane. Det er lidt det, Formel 1 kommer af. Det er baner som Imola, Silverstone, Monaco og Monza. Så det er sådan en oldschool, god racerbane, der kommer tilbage på kalenderen. Det kan kun glæde racerfans og kørerne for den sags skyld.

Nyt format afprøves

Udover nye løb har Formel 1 også planer om at afprøve et helt nyt format. I stedet for at afholde det over tre dage, bliver det skåret ned til to dage. Formatet er endnu ikke helt på plads, men som det ser ud på nuværende tidspunkt, bliver der afviklet en træning lørdag, hvor søndag er sat af til både kvalifikation og selve løbet.

Den er blevet notorisk i forhold til, at den havde den værste weekend i mands minde i Formel 1

Jens Winther

Danske Frederik Vesti, der kører Formel 3, vandt sidste sæson det regionale Formel 3-løb på netop Imola, og han synes, det nye koncept virker spændende.

- Noget, jeg godt kan lide som racerkører, er, at det er så sammenpresset som muligt, så man ikke skal sidde og vente. At det bliver sammenpresset og intenst – det er fedt! Hvis Formel 1 kan få det til at fungere i forhold til holdene og kørerne, så tror jeg, det kunne blive en succes.

Han peger på, at det kommer til at kræve noget ekstra energi fra Formel 1-kørerne, og at det måske godt kan vise sig i, at der mangler lidt procenter i enten tidstagningen eller selve løbet.

- Men det er jo ens for alle, så jeg tænker, at det er muligt. Og jeg tænker ikke, det er noget, der kommer til at påvirke kørerne, for på det niveau er man så god, at man bare tilpasser sig til det, man skal.

'Fortjener at komme tilbage'

Jens Winther virker til at have ret i sin betragtning om, at det glæder kørerne. Forud for sæsonens første løb i Østrig testede AlphaTauris kørere, Pierre Gasly og Daniil Kvyat, netop bilerne på Imola. Og det vakte stor begejstring.

- Imola er en bane, der er virkelig fed at køre med en masse hurtige sving, og jeg tror, det er en bane, der virkelig fortjener at komme tilbage på kalenderen, sagde Daniil Kvyat dengang til Formel 1's officielle hjemmeside, og blev fulgt op af Pierre Gasly:

- Jeg vågnede spændt og glad i morges, og jeg falder i søvn i det samme humør i aften. Det var specielt at køre en Formel 1-bil på Imola, som er en af mine yndlingsbaner.

Når man går trackwalk, og man kommer forbi, er det altid lige et sted, man stopper og kigger og snakker omkring det hele.

Formel 3-kører Frederik Vesti om stedet Ayrton Senna døde.

Frederik Vesti glæder sig også over, at banen er tilføjet Formel 1-kalenderen, selvom Formel 3 ikke kommer forbi i denne sæson.

- Hvis du forestiller dig en rutsjebane, så er det her bare den vildeste rutsjebane. Det er bare vildere på alle tænkelige måder, og det er det, der gør det fedt.

- Jeg er glad for, at Formel 1 har valgt en bane som Imola, for at trække det lidt i den anden retning end alle de moderne baner, som er blevet meget populære på det seneste.

Også den tidligere verdensmester Jenson Button, der indstillede Formel 1-karrieren i 2017 efter Monacos grandprix, meldte sig i koret af racerkørere, der tager godt imod tilføjelsen.

- Nå, nu ville jeg ønske, at jeg kørte race! Elsker Imola, skriver han på Twitter.

En oldschool bane

Banen kræver noget ekstra af kørerne, og det er derfor, den er noget helt specielt, mener Winther.

- Det er sådan en, der kræver lidt balls af dem, der kører - i modsætning til mange moderne baner, hvor der simpelthen er så meget afløb og sikkerhed omkring sig. Den her er en meget mere oldschool bane. Det kan kørerne godt lide, og tilskuerne kommer lidt tættere på.

Det er Vesti enig med ham i, og samtidig tiltaler banen Formel 3-køreren, fordi der er konsekvenser, når kørerne laver en fejl.

Sådan ser banen ud i 2020.

- På en moderne bane, hvis du skal finde grænsen i et sving, så kører du bare lidt over grænsen og kører udover den hvide linje, og ud hvor der er asfalt og ikke sker noget. Men på de ældre baner, som Imola, der er det sådan, at hvis du vil finde grænsen, så skal du lære at finde den uden at gå over den, og hvis du går over den, så rammer du græsset, og så er der store konsekvenser – måske en smadret bil. Netop fordi barriererne er så tæt på.

- Det er en bane, som jeg tror, det bliver rimelig svært at overhale på. Langsiden er rimelig lang, men der er mange svære sving, og banen er meget sammenpresset på en måde, hvor man hele tiden skal dreje, og der sker hele tiden noget.

Banen ligger i et byområde, hvor en del af banen løber rundt om en park. Det er en af de ting, der gør den speciel for Vesti.

Sådan en som Kevin vil være perfekt til banen, også hvis det bliver regnvejr, fordi den kræver at have lidt ekstra at hive op af posen

Jens Winther

- Det er ikke sådan et nyt anlæg, hvor det bare er sådan et råt raceranlæg. Banen ligger nærmest inde i et naturområde, og det er faktisk lidt en vild oplevelse at gå gennem parken og se alle de forskellige historier og ting, der er sket på banen og rundt om. Der er sådan nogle statuer af (Ayrton, red.) Senna inde i parken.

Man bliver mødt af en bronzeskulptur af Ayrton Senna, når man besøger Imola-banen.

Dødsulykkerne hænger stadig over banen

Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari, som Imola-banen egentlig hedder, er opkaldt efter Ferraris stifter Enzo og hans søn Dino, der døde i en alder af blot 24 år.

I 1994 skrev banen sig i Formel 1-historien på tragisk vis.

- Den er blevet notorisk i forhold til, at den havde den værste weekend i mands minde i Formel 1, hvor (Rubens, red.) Barrichello kørte galt, (Roland, red.) Ratzenberger blev slået ihjel og (Ayrton, red.) Senna døde – det var tre dage i træk med alvorlige uheld, siger Jens Winther.

Senna ramte væggen med 211 kilometer i timen, hvor det højre forhjul og front blev revet af i kollisionen.

Selvom det er 26 år siden i år, at den tredobbelte verdensmester Senna mistede livet i Tamburello-svinget, så er det stadig noget, der præger banen, ifølge Frederik Vesti.

- Lige så snart man træder ind i paddocken, er der statuer, historie og billeder. Og så selvfølgelig sving 3 eller 4, der er billeder, hilsner og blomster overalt. Det er der stadigvæk, der hvor det skete.

Det er dog ikke noget, der påvirker kørerne, når først sidder i bilerne. Vesti beskriver banen, som den bane, han har kørt på, der bærer på mest historie.

- Når man for eksempel går trackwalk, og man kommer forbi, er det altid lige et sted, man stopper og kigger og snakker omkring det hele. Her tænker jeg mest over, hvad det egentlig er, der er foregået her. Ikke kun det med Senna, men alle de forskellige ting der er foregået på den bane, og hvor speciel den egentlig er.

I 1995 så det sådan her ud, da fans lagde blomster og andet for at mindes Ayrton Senna i svinget, hvor han døde.

- Hvor for eksempel en ny bane som Aserbajdsjan, der er ikke den samme historie. Det er noget helt andet på de her meget unikke baner.

- Det er jo det, der gør det så fedt at komme derned. Man kan mærke den der – uden egentlig at snakke om det, så er der bare den der følelse af, at det er noget specielt, og der er noget historie bag det her.

'Perfekt bane for Kevin'

Når det nuværende Formel 1-felt kommer til den italienske bane kommer det forhåbentlig til at ske uden store ulykker. Den eneste af kørerne, der har kørt et Formel 1-løb på banen er Räikkönen, og derfor har han en fordel, mener Jens Winther. Ifølge ham ligger banen godt til de kørere, der er hardcore racere og har meget racerteknik.

- Sådan en som Kevin vil være perfekt til den, også hvis det bliver regnvejr, fordi den kræver at have lidt ekstra at hive op af posen. Det er den type kørere, der har glæde af Imola.

Om Kevin Magnussen kommer fra Imola med et godt resultat, må vi vente med at finde ud af, for det er først i den sidste weekend i oktober, at feltet kommer til banen. Nürburging og Portimao besøger de også i oktober måned.