Formel 1

Dækproducent indleder undersøgelse efter masse-punkteringer

Lewis Hamiltons dæk var et af dem, der blev beskadiget i slutningen af søndagens løb.  Will Oliver / Ritzau Scanpix

De ødelagte dæk fik afgørende betydning for podieplaceringerne i søndagens Formel 1-løb på Silverstone. Nu vil Pirelli undersøge, hvad der skete.

Ikke en, ikke to, men hele tre kørere kørte ind i punkteringslignende problemer på venstre forhjul i den afgørende fase af Formel 1-løbet på Silverstone søndag eftermiddag.

Det får nu dækproducenten Pirelli, der leverer dæk til alle teams, til at indlede en stor undersøgelse, der undersøger alting "360 grader" for ikke at udelukke eller overse noget.

Det siger Pirellis Formel 1-chef, Mario Isola, til Autosport, der på nuværende tidspunkt ikke kan sige, hvad der gik galt.

- Det er lidt tidligt nu at give en konklusion. Det kan være for meget slid, for det er klart, at dæk, der har kørt 38 omgange eller mere på denne bane, er ganske slidte, men jeg siger ikke, at slitagen er årsagen til problemet.

Alle dæk undersøges

Isola slår fast, at det ikke kun er de beskadigede dæk, der vil blive undersøgt, men alle dæk, der blev brugt på de sidste par omgange.

- Det, vi kan gøre, er, at analysere dækkene fra løbet for at forstå, om det er noget i konstruktionen, der var udsat for overdreven stress eller noget.

Det fløj med gnister, da Carlos Sainz' hjul på McLaren-raceren gik i stykker.

Den høje fart og mange sving på Silverstone gør, at dækkene bliver meget slidte og dermed udsatte for punkteringer og andre skader. Derfor er det nødvendigt at kørerne kommer i pit og får skiftet dækkene undervejs på de 52 omgange - svarende til godt 306 kilometer.

- Slitageniveauet er ret høj. Det er en faktor, når der kigges på dækkene fra Grosjeans første stint. Det var helt slidt. Jeg kiggede også på nogle dæk fra andet stint, og slidniveauet var tæt på 100 procent.

Dele fra bilerne kan bære skylden

Undervejs i søndagens løb var der flere kørere, der havde kontakt med hinanden, hvilket efterlod små stykker kulfiber og skidt fra bilerne på banen.

Blandt andet blev Kimi Raikkonens frontvinge ramt mod slutningen, og Isola påpeger, at det altså også kunne være en mulig årsag til problemerne.

Mercedes-kører Valtteri Bottas smed hjulet og dumpede ned på 11.-pladsen.

Pirelli har travlt, for allerede om en uge køres der igen løb på Silverstone, og derfor er det bydende nødvendigt, at de finder et svar inden, så det kan undgås, at dækkene igen kommer til at spille en afgørende rolle for slutplaceringerne.

Fejlene kostede placeringer

De tre kørere, der blev ramt af dækfejl, var Lewis Hamilton, Valtteri Bottas og Carlos Sainz.

For de to sidstnævnte betød det, at de sejlede ned gennem feltet og havnede uden for pointene. Det må siges at være en kæmpe skuffelse for Bottas, der ellers lå til at hive andenpladsen hjem, og Sainz der lå på en fjerdeplads.

Sådan så Lewis Hamiltons venstre fordæk ud på sidste omgang.

Heldigvis for Hamilton havde han så stort et forspring til Max Verstappen, at han kunne hive bilen over målstregen som nummer et og tage sin syvende sejr på Silverstone. På podiet fik han selskab af Red Bulls Max Verstappen og Ferraris Charles Leclerc.

Kevin Magnussen udgik allerede i sidste sving på første omgang, da han blev påkørt af Alexander Albon, og kunne dermed ikke følge op på det ene point, han hentede hjem til Haas-teamet i forrige løb.