Formel 1

Ny bane og unikt format er 'en ulempe' for Magnussen

Kevin Magnussen forud for det britiske grandprix på Silverstone.  Andy Hone / Andy Hone / LAT Images / Haas F1 Team

Formel 1-ledelsen har de seneste uger tilføjet fire nye europæiske løb til sæsonen, mens tre løb uden for Europa er blevet aflyst.

Kevin Magnussen har kørt racerløb i stort set hele sit liv, men der er fortsat baner, som han endnu ikke har besøgt.

I september og november kan den danske Haas-kører krydse to nye baner af, når Formel 1-karavanen lægger vejen forbi de italienske baner Mugello og Imola. Særligt sidstnævnte er en bane, som Magnussen er spændt på.

Det er en ulempe, hvis man ikke kender banen, og andre konkurrenter gør

Kevin Magnussen om italienske baner

De to baner er for nylig blevet tilføjet denne sæsons kalender, da en lang række løb er blevet aflyst på grund af det globale udbrud af coronavirus.

Besøget på Imola kommer til at adskille sig fra andre Formel 1-løb, da der kun vil blive afholdt en enkelt træning i modsætning til de normale tre inden kvalifikationen.

- Jeg har aldrig været på Mugello eller Imola, så der er noget at læse op på. Særligt i forhold til Imola, når der kun er én træningssession før kvalifikationen. Det bliver spændende, siger Kevin Magnussen i en pressemeddelelse fra Haas.

I slutningen af juli blev løbene i USA, Mexico og Brasilien tilføjet listen over aflyste løb i denne sæson. I stedet har man valgt at forlænge den europæiske del af sæsonen ved at arrangere løb på Nürburgring i Tyskland, på Portimao i Portugal og på Imola og Mugello i Italien.

"Det er en ulempe, hvis man ikke kender banen"

Kevin Magnussen fortæller, at han har kørt på både Nürburgring og Portimao tidligere i karrieren - om end det er nogle år siden.

Men Mugello og Imola, der egentlig hedder Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari og er opkaldt efter Ferraris stifter Enzo og hans søn Dino, vil altså være nye bekendtskaber for den danske racerkører.

- Jeg kan altid godt lide at lære nye baner at kende. Men det er en ulempe, hvis man ikke kender banen, og andre konkurrenter gør. Jeg er bare nødt til at lære dem at kende virkelig hurtigt.

Jenson Button førte an, da starten gik under Formel 1-grandprixet på Imola i 2004.

- Som racerkører er man nødt til at forberede så meget som muligt på forhånd, om det så er i en simulator eller ved at se videoer. Man studerer banen og analyserer den så godt, man kan. Det kan være med onboard-optagelser og tidligere løb, siger Kevin Magnussen.

Imola er i særdeleshed kendt for at lægge asfalt til en af de værste weekender i Formel 1's historie.

Tilbage i 1994 mistede Roland Ratzenberger livet under kvalifikationen til et grandprix, mens den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna døde dagen efter, han kørte galt på banen.

Imola passer perfekt til Magnussen

Det er 14 år siden, der sidst blev kørt Formel 1 på Imola-banen, men det er en bane, som mange glæder sig til at besøge.

Forklaringen på det er ganske enkel. Ifølge TV 2 SPORTs motorsportsekspert Jens Winther er Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari en bane, som kan teste selv de bedste racerkørere.

- Det er sådan en, der kræver lidt balls af dem, der kører - i modsætning til mange moderne baner, hvor der simpelthen er så meget afløb og sikkerhed omkring sig. Den her er en meget mere oldschool bane. Det kan kørerne godt lide, og tilskuerne kommer lidt tættere på, siger Jens Winther og vurderer, at Kevin Magnussen har gode chancer for at imponere på banen i Norditalien.

- Sådan en som Kevin vil være perfekt til den, også hvis det bliver regnvejr, fordi den kræver at have lidt ekstra at hive op af posen. Det er den type kørere, der har glæde af Imola, siger Jens Winther.

Kevin Magnussen har i løbet af sæsonens første fire løb blot kørt sig til ét enkelt point. Det er dog ét mere end teamkollegaen Romain Grosjean, der fortsat har sit første point til gode.