Formel 1

Haas-chef lover troskab til kriseramt Ferrari-mandskab: - De har givet os alt

Günther Steiner har været teamchef for Haas, siden holdets oprettelse i 2014.  Anton Vaganov / Ritzau Scanpix

Haas er på vej mod en historisk dårlig sæson, og selvom Ferrari bærer en del af ansvaret, er det ikke et tema at droppe dem som motorleverandør.

Problemerne har været mange for Kevin Magnussen og resten af Haas-mandskabet i denne sæson.

Kun et enkelt point er det blevet til i løbet af de første 10 løb, hvilket er langt under holdets vanlige niveau i Formel 1. Det amerikanske hold er langt fra de eneste, der har svært ved at få det til at fungere i år.

Ferrari, der normalt kører med om de øverste pladser, er endt i en sjælden set krise, og da det italienske storhold står for at levere motor til Haas, er det nærliggende at tro, at de to holds problemer går hånd i hånd.

Men selvom Ferrari ikke har kunnet levere en konkurrencedygtig motor til denne sæson, så er det ikke et tema at finde en anden motorleverandør for Haas.

- At tage den første mulighed og hoppe af skibet vil ikke være etisk korrekt. Vi ville ikke være her uden Ferrari, så vi holder os til dem, siger Günther Steiner til Planet F1.

Italienerne har været motorleverandør for Haas siden amerikanernes ankomst til motorsportens kongeklasse i 2015.

Håber på, at Ferraris problemer er kortsigtede

I holdets femårige historie har succesoplevelserne været mange for Haas-mandskabet. I 2018, som var holdets hidtil bedste sæson, scorede de 93 point og sluttede på en samlet femteplads i kampen om konstruktørernes verdensmesterskab.

I år er virkeligheden en anden, hvor kun Williams-holdet har været dårligere. Men hos Haas har man forhåbninger om, at der kun er tale om midlertidige udfordringer med Ferrari-motoren.

- Jeg tror på loyalitet, og det gør Gene Haas (holdets ejer, red.) også.

- De (Ferrari, red.) har spillet en betydelig rolle i vores ankomst, og de har gjort det godt i den henseende. Nu har de, som vi ved, en hård tid, men jeg håber, at der er tale om kortsigtede problemer. De vil få styr på det. Ferrari kommer altid tilbage, siger Günther Steiner.

Hvis Haas slutter sæsonen med kun et enkelt point, vil det med afstand være den dårligste pointhøst i holdets korte historie. I 2019 sluttede de også på den næstsidste plads i VM-stillingen, men her nåede de trods alt at køre sig til 28 point.

Det er endnu uvist, hvem der skal køre for Haas i 2021. Amerikanerne har endnu ikke forlænget kontrakten med hverken Kevin Magnussen eller Romain Gjosjean, der har været holdets kørersammensætning de seneste tre sæsoner.