Formel 1

Mercedes-chef afviser at hjælpe Red Bull

Mercedes-teamchef Toto Wolff i samtale med McLarens administrerende direktør Zak Brown. Handout / Ritzau Scanpix

Med afvisningen fra Mercedes er der kun Ferrari eller Renault, som Red Bull og AlphaTauri kan indgå et fremtidigt motorsamarbejde med.

Med fire teams at servicere er der ikke også plads til et femte og sjette.

Mercedes' teamchef Toto Wolff afviste fredag, at den tyske bilfabrikant kommer til at forsyne Red Bull og AlphaTauri med motorer fra 2022, hvor Honda er fortid i Formel 1.

- Vi er nærmest i en tilstand, hvor vi ikke kan levere motorer til alle. Der er ingen kapacitet, sagde Toto Wolff ifølge BBC.

Foruden sit eget fabriksteam vil Mercedes fra næste år levere motorer til McLaren, Aston Martin Racing (i dag Racing Point) og Williams. McLaren bliver en ny samarbejdspartner for Mercedes, eftersom briterne i år kører med Renault-motorer.

Toto Wolff er dog overbevist om, at de Red Bull-ejede teams har en plan B og formentlig ikke behøver at være afhængige af de nuværende motorleverandører i Formel 1.

Red Bull og AlphaTauri jagter fælles motorleverandør

Det er en uge siden, 2. oktober, at Honda annoncerede sit exit fra motorsportens kongeklasse ved udgangen af 2021 og sendte Red Bull og AlphaTauri, der tidligere hed Toro Rosso, på motorjagt.

Med den lukkede dør til Mercedes har Red Bull-teamchef Christian Horner erkendt, at søsterteamene er begrænset til de to nuværende motorleverandører i Formel 1, Ferrari og Renault, men at man nu vil tage sig tid til en nødvendig undersøgelse og forhandlinger.

Horner og AlphaTauri-teamchef Franz Tost har begge meddelt, at Red Bull-teamene skal have samme motorleverandør på grund af synergien mellem dem.

Inden Red Bull og AlphaTauri fik Honda-motorer i deres biler, kørte teamene med Renault-motorer.

Efter de nuværende regler er det Renault, der skal stå klar til at servicere Red Bull og AlphaTauri med motorer, hvis ikke det lykkes teamene at finde en anden løsning.

Renault-chef forventer ikke et opkald fra Red Bull-lejren

Det skyldes, at den franske bilfabrikant har færrest kunder - faktisk ingen næste år - men de to lejre havde et vanskeligt forhold gennem V6 turbo-hybrid-æraen og brød deres samarbejde endeligt efter 2018-sæsonen.

Renault-teamchef Cyril Abiteboul sidder derfor ikke og venter på et opkald fra Red Bull-lejren.

- Jeg kan ikke forestille mig, at de ikke har en plan, og jeg forestiller mig, at vi står meget langt nede på deres liste, før de ringer til os igen, sagde Cyril Abiteboul ifølge BBC fredag.

Ifølge motorsportsmediet Autosport overvejer Ferrari i øjeblikket ikke at blive motorleverandør for Red Bull og AlphaTauri fra 2022, men den italienske bilfabrikants Formel 1-chef, Mattia Binotto, fortalte fredag, at det er noget, Ferrari nu skal begynde at tænke over.

Et fremtidigt samarbejde kan dog kun blive aktuelt, hvis Red Bull-lejren henvender sig.