Formel 1

Red Bull truer med at trække sig fra Formel 1

Racerkører Max Verstappen, teamchef Christian Horner og Helmut Marko jubler sammen efter et godt resultat. Ben Stansall / Ritzau Scanpix

En verserende diskussion om udviklingen af motorer kan få Red Bull til at trække begge sine teams ud af Formel 1.

Storholdet Red Bull og søsterholdet Alpha Tauri står uden en motorleverandør fra 2022, da Honda for nyligt meldte sig ud af samarbejdet efter næste sæson.

Mercedes og Ferrari leverer allerede til yderligere to Formel 1-teams, og et anstrengt forhold mellem Red Bull og Renault lægger heller ikke just op til en hjælpende hånd fra franskmændene.

Derfor håber Red Bull at kunne overtage Hondas motor og selv arbejde videre med den. Men i så fald kræver teamet samtidig, at reglementet for udviklingen af motorer "fryses" på tværs af Formel 1, så der er lige vilkår for udvikling af motorer.

På den måde undgår Red Bull, at de førnævnte konkurrenter ikke stikker af i motor-kapløbet, hvis teamet skal til at starte sin egen udvikling op.

- Enten bliver motorudviklingen frosset fra 2022, eller også forlader Red Bull Formel 1 med sine to hold, bekræfter Redbulls særlige rådgiver, Helmut Marko, til Auto Motor und Sport, ifølge PlanetF1.

Ferrari stritter imod

Helmut Marko oplyser, at de øvrige chefer i Formel 1 er oplyst om Red Bulls plan og krav.

- Det er vores eneste mulighed for at bevare en smule selvstændighed, siger han.

Ifølge Auto Motor und Sport er Mercedes åbne for idéen, og Renault vil også støtte forslaget, hvis man bliver enige om gøre motorerne jævnbyrdige på forhånd.

Men Ferrari er ikke lige så samarbejdsvillige, da man ikke anser Red Bulls problem som et nødstilfælde. Derfor er italienerne angiveligt åbne for at levere motorer.

I øjeblikket er Ferraris motor dog ikke på niveau med de øvrige topholds, og teamet har tidligere oplyst, at man netop sigter mod at have en konkurrencedygtig motor på plads til 2022-sæsonen.

Derudover er det planen at Formel 1-racerne skal køre på tyve procent biobrændstof fra 2022 og 100 procent CO2-neutralt brændstof fra 2023, og det vil Ferrari ikke sætte over styr kun for at imødekomme Red Bulls krav.