Formel 1

Magnussens Haas-sæde revner - derfor kan han være fortid

Kevin Magnussens fremtid hos Haas er usikker. Andrej Isakovic / Ritzau Scanpix

Det kan være en økonomisk gevinst for Haas at fortsætte uden Kevin Magnussen, hvis fremtid på holdet stadig er uvis.

Siden 2017 har Kevin Magnussen kørt Formel 1 for Haas, men fra 2021 kan danskerens tid på holdet være forbi.

I den seneste periode har der således været forlydender om, at Magnussen er fortid på det amerikanske Formel 1-hold. Og mandag skrev B.T.s Formel 1-korrespondent Peter Nygaard i en klumme, at han med 99,9 procent sikkerhed tror, at det er slut for Magnussen hos Haas.

Selv har den danske racerkører tidligere erkendt, at fremtiden er usikker.

TV 2 SPORTs motorsportsekspert Jens Winther vil ikke, som Peter Nygaard næsten gør det, definitivt dømme Magnussen færdig på holdet.

Ikke desto mindre leverer eksperten en række for-og-imod-argumenter i henhold til Magnussens fremtid hos Haas, der også råder over den fransk-schweiziske kører Romain Grosjean.

Det taler imod

Ifølge Jens Winther kommer det hele ned til, at Haas går ind i den forestående Formel 1-sæson med de samme biler, som de har kørt med i 2020. Biler, der er "værdiløse", som han selv formulerer det.

Oprindeligt var planen ellers, at man skulle få spritnye biler ind til sæsonen, men det har man altså valgt at udskyde til 2022.

Derudover har coronapandemien forårsaget et stort pengetab i form af manglende sponsorer, løb og tilskuere.

- Sandheden er bare, at Haas har en bil, der er fuldstændig værdiløs. Det vil sige, at de i et helt år skal arbejde videre med en bil, der simpelthen ikke dur. Derfor kan de lige så godt bruge 2021 på at skrabe penge sammen, som de kan bruge i 2022-sæsonen.

- Og der står masser af kørere klar i kulissen med en spandfuld penge, som de gerne vil ofre på at få lov til at køre Formel 1, og som Haas derfor ikke skal betale dyre domme for.

- På den måde kan Haas altså spare penge, præstere som det dårligste eller det næstdårligste hold og stadig sælge billetter med en billigere kører end Magnussen ved rettet, fortæller Jens Winther.

Lyn-analyse

Der er en følelse af, at man er nødt til at ændre et eller andet. Det åbenlyse havde været at ændre bilen, men det lader til, at man også vil erstatte kørerne.

Den manglende succes har stået på så længe nu, at jeg tror, at alle er nedslåede. De overvejer, hvad de skal gøre, og desværre ser det ud til at blive den ’letteste’ løsning – at skaffe sig af med kørerne.

Hvis jeg skulle beholde én, ville jeg dog beholde Kevin.

 

Det anerkendte Formel 1-medie Motorsport skriver desuden, at "alt tyder på", at russiske Nikita Mazepin snart bliver præsenteret som ny Haas-kører.

Mediet erfarer også, at Haas' fire år lange samarbejde med Magnussen og Grosjean ser ud til at være forbi. De nævner den unge Mick Schumacher som en kandidat til det andet sæde.

Det taler for

Når det så er sagt, er der stadig en række argumenter, der taler for, at Magnussen bliver hos Haas.

Også selvom den økonomiske gevinst er større uden ham.

- Magnussen har en enorm erfaring, og han er fantastisk løbsstærk. Derudover er han godt kendt med holdet, personalet og sponsorerne.

- Under normale omstændigheder - uden corona og gamle biler - ville det også være ideelt at fortsætte med Magnussen. Problemet er bare, at Haas står i en situation, hvor de har dobbelt-op på "unormal", lyder det.

Kevin Magnussen under det tyske Formel 1-Eifel Grand Prix på Nürburgring-banen.

Fremtiden kan være NASCAR eller Le Mans

Formel 1 eller ej. Før eller siden skal fremtiden på plads for Magnussen.

Det kan meget vel være i USA, hvor han ifølge Jens Winther kan komme i betragtning til Haas' amerikanske NASCAR-hold.

- Det ville være en fantastisk chance for Kevin, fordi det er meget mere konkurrencedygtigt, og der er vanvittigt mange penge på spil, fortæller han.

Kevin Magnussen har tidligere leget med tanken om at køre 24-timersløbet Le Mans med sin far. Om det er den vej, han har tænkt sig at gå, røbede han ikke, da han blev spurgt ind til det på et pressemøde før Formel 1-grandprixet i Rusland i september.

- Jeg har altid villet prøve andet end Formel 1. Og den tid kommer på et tidspunkt. Jeg ved ikke, om det bliver til næste år eller længere ude i fremtiden, lød det.

TV 2 SPORT har forsøgt at kontakte Kevin Magnussens manager, Jesper Carlsen, om danskerens situation. Han er ikke vendt tilbage på vores henvendelser. Det samme gælder for Haas-lejren.