Formel 1

Forstå det uforståelige - derfor kunne Grosjean kravle levende ud af denne racer

Flere sikkerhedsforanstaltninger var med til at redde Romain Grosjeans liv, da han var fanget i flammerne i Haas-raceren.

For tre år siden mødte den massiv kritik fra flere Formel 1-kørere. Nu høster den roser som aldrig før.

Den såkaldte halo.

En mindre sikkerhedsbøjle lavet af titanium, der er placeret foran køreren på alle Formel 1-biler, var således kraftigt medvirkende til, at Romain Grosjean overlevede en kollision med autoværnet på første omgang af grandprixet i Bahrain søndag.

Jeg er taknemmelig for, at halo'en virkede, og at barrieren ikke skar hans ansigt over

Lewis Hamilton, Formel 1-verdensmester

Et uhyggeligt sammenstød, der satte bilen i flammer efter en eksplosion.

At den franske Haas-kører selv kunne humpe ud af flammehavet med armene over hovedet, kan blandt andet tilskrives den lille anordning kombineret med en lang række af øvrige sikkerhedsforanstaltninger på raceren.

Det fortæller TV 2 SPORTs motorsportsreporter Jacob Hammerholt.

- Halo'en var uden tvivl det, der reddede Grosjeans liv. Men det hele hænger også sammen med, at kørerne er iført brandsikkert undertøj samt brandsikre dragter og hjelme.

- Den lille monocoque, som kørerne sidder i – også kaldet en overlevelsescelle – er et meget sikkert og afgrænset område i bilen, som for alt i verden ikke må gå i stykker. Alt andet må egentlig godt blive smadret, når raceren kører ind i noget med 250-300 kilometer i timen.

- Det var også det, vi så søndag, hvor Grosjeans bil var fuldstændig splittet i to, men selve det rum, som Grosjean sad i, var uskadt, lyder det fra Jacob Hammerholt.

"Et teknologisk mirakel"

Sam Collins, der er motorsportsanalytiker for Formel 1, kalder Grosjeans overlevelse for et decideret mirakel. Noget, som moderne motorsportsteknologi har en kæmpe andel i.

- Det var et teknologisk mirakel. Hele hans påklædning er udgjort af et trelags brandsikkert materiale, som de fleste kørere bruger i motorsport nu om dage. Det har uden tvivl spillet en vigtig rolle i hans overlevelse.

- Derudover befinder de sig i et lille område, hvor de stadig får tilført ilt, selvom ilden kvæler ilten i situationer som de her, fortæller han til Formel 1's officielle hjemmeside.

Endnu en væsentlig faktor er lægebilen, hvis mest synlige opgave oftest finder sted på løbets første omgang. Her følger den Formel 1-feltet rundt på banen, inden den kører ind i pitområdet igen.

I grandprixet i Bahrain kunne man se, hvordan lægebilen lynhurtigt nåede frem til ulykken og hjalp Grosjean med at komme ud af flammerne og i sikkerhed.

Før der kom øget fokus på kørerens sikkerhed, indtræf dødsulykker i Formel 1 langt hyppigere. Men siden Ayrton Sennas død på Imola-banen i 1994 er Jules Bianchis dødsulykke i 2014 den seneste.

Jeg havde min holdning til den i begyndelsen, men jeg er glad for, at halo'en blev til noget nu

Kevin Magnussen, Formel 1-kører for Haas

Kørere hylder halo'en

Det var fra 2018-sæsonen, at bilerne skulle underlægge sig kravet om at være udstyret med en halo. Det skete som led i FIA's (den internationale motorsportsorganisation, red.) bestræbelse efter at forbedre sikkerheden. Og særligt sikkerheden omkring kørernes hoveder.

En beslutning, som kørere, fans og eksperter diskuterede heftigt, da den blev beskyldt for at være grim, ligesom flere mente, at der ikke var behov for yderligere sikkerhed.

Kevin Magnussen var en af de mange modstandere. Det er en holdning, som han nu har ændret efter teamkollegaens ulykke.

- Halo'en reddede hans liv fuldstændig. Uden den havde han ikke haft en jordisk chance. Jeg havde min holdning til den i begyndelsen, men jeg er vanvittig glad for, at halo’en blev til noget nu, fortalte Kevin Magnussen til TV3+ efter løbet.

Den syvdobbelte verdensmester Lewis Hamilton sendte også roser i retning af den omdiskuterede anordning.

- Det var chokerende at se. Jeg respekterer de farer og risici, der er i den her sport. Det her var horribelt. Jeg er bare så taknemmelig for, at halo'en virkede, og at barrieren ikke skar hans ansigt over, lød det fra briten, der endte med at vinde sit 95. Formel 1-grandprix.

Sent søndag fortalte Romain Grosjean i en videohilsen, at han havde det godt efter omstændighederne. Her lå han på et hospital med sine hænder bundet ind i bandage, mens han takkede personalet, og alle der var involveret i redningsaktionen.