Formel 1

Haas-chef jubler over nye regler

Haas' teamchef, Günther Steiner, er yderst tilfreds med, hvordan det nye Formel 1-reglement har præsteret efter de første tre grandprixer i sæsonen.

Haas har fået en flyvende start på den nye Formel 1-sæson.

Særligt holdets danske kører, Kevin Magnussen, har imponeret og er lige nu på niendepladsen i den samlede VM-stilling med tolv point efter de første tre løb. Det er allerede nu mere end de sidste to sæsoner til sammen, hvor Haas blot formåede at hente tre point i alt. I sidste sæson fik Haas nul point.

Og genfødslen af det amerikanske Formel 1-team kan i høj grad tilskrives det nye reglement, der blev indført op til denne sæson. Et reglement, som Haas' teamchef er yderst tilfreds med efter de første tre grandprixer i sæsonen.

- Absolut. Det virker til at fungere. Bilerne ser interessante ud. De er alle forskellige, men er alle konkurrencedygtige. I øjeblikket virker det, som om at nogle biler er bedst på den ene bane, mens andre biler er bedst på anden anden bane.

- Jeg synes, de nye regler har overpræsteret, siger Günther Steiner til Haas' hjemmeside.

Men hvad er det så lige for nogle ændringer, som har fungeret så godt ifølge Haas-chefen? Først og fremmest er selve bilerne bygget helt anderledes op for at skabe et mere seværdigt løb. Og så er flere regler blevet ændret. Du kan få hele overblikket herunder.

Her er de nye ændringer i Formel 1-sæsonen

Nye racere

Den største ændring finder vi hos selve racerne. Kørere, eksperter og publikum har skreget efter flere tættere løb, hvor der var større chancer for overhalinger. Det er lige nu den manglende down force, der ifølge kørerne gør, at det er svært at overhale.

Derfor har alle racerne gennemgået en større forvandling, som du kan læse mere om her. Det gælder blandt andet en ny frontvinge, e nye aero-feature, en ny bagvinge og meget mere.

Strammere budgetloft

Budgetloftet blev allerede indført inden 2021-sæonen, men i år bliver det strammet endnu mere til. Loftet er nu strammet, så det er på 140 millioner dollar, der svarer til 957 millioner kroner. Det dækker over alt, der har med præstationen på banen at gøre, men dækker ikke marketingsomkostninger, kørernes løn og lønnen til top-tre personale på hvert hold. Dette skal give større lighed blandt holdene.

Større dæk

Et 18 tommer dæk erstatter de tidligere dæk på 13 tommer. Det vil være en stor ændring for kørerne, der ifølge dækproducenten Pirelli vil kunne mærke den ekstra vægt ude på banen, mens mekanikerne, der skifter dækkene, utvivlsomt også vil komme på hårdt arbejde.

Nyt brændstof

Formel 1 har et mål om, at racerne i fremtiden skal køre på 100 procent bæredygtigt brændstof. De tidligere regler sagde, at brændstoffet skulle indeholde 5,75 procent nedbrydelige biokomponenter. Men den procentsats bliver nu forhøjet til 10. Det nye brændstof hedder E10, hvor ’E’et’ står for Ethanol, der skal produceres på en måde, der ikke efterlader et aftryk på miljøet.

Udviklingsstop på motorer

Det er ikke kun brændstoffet, der er nyt. Det vil motorerne også være. 2022-sæsonen er sidste gang, hvor fabrikanterne har mulighed for at udvikle for motoren, inden der sker et stop for udviklingen, der løber indtil 2025. Derfor kan vi se store ændringerne på motorenhederne i år.

Flere sprintløb

Sprintløbene blev indført i 2021-sæsonen om lørdagen før tre udvalgte grandprixer, og den model fortsætter i 2022. Det bliver før det italienske løb på Imola i april samt løbene i Østrig og Brasilien senere på året.

I 2021 var der henholdsvis tre, to og et point til de tre første biler i sprintløbene. I 2022 ændres det så de otte første i sprintløbene alle får point. Vinderen får 8 point, nummer to får 7 point og så videre ned til nummer otte, der får 1 point.

Vil forhindre nyt Spa-scenarie

I forhold til løb, der bliver afbrudt tidligt af regnvejr, har FIA vedtaget et nyt sæt klarere regler. Det sker efter det afbrudte løb på Spa-banen i Belgien i august 2021, hvor tung regn umuliggjorde, at løbet kunne afvikles planmæssigt.

Efter to omgange bag safety car blev løbet afblæst, og kørerne blev tildelt halvdelen af de normale point ud fra deres placering ved afbrydelsen. Max Verstappen fik 12,5 point for sin førsteplads, og Lewis Hamilton fik 7,5 for sin tredjeplads i det meget korte grandprix i Belgien, hvilket Hamilton kaldte "en farce" og en "skidt dag for sporten".

I 2022 kommer et lignede tilfælde ikke til at give point overhovedet. Den førende kører skal således gennemføre mindst to omgange uden safety car, hvis der skal uddeles point.

Point ved safety car

FIA har dertil vedtaget tre scenarier i tilfælde afbrudte løb.

Hvis minimum to omgange uden safety car, men mindre end 25 procent af løbet gennemføres af den førende kører, får de fem første biler henholdsvis 6, 4, 3, 2 og 1 point.

Hvis mellem 25 og 50 procent af løbet er gennemført, får de ni første biler henholdsvis 13, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 og 1 point. Hvis mellem 50 og 75 procent af løbet er gennemført, får de ti første biler henholdsvis 19, 14, 12, 9, 8, 6, 5, 3, 2 og 1 point.

Èt enkelt ord i vigtig regel

En af de artikler, der er ændret, er artikel 55.13 omhandlende safety car og overhalede biler.

 artiklen har ordet all erstattet ordet any, så der nu står følgende (på engelsk):

55.13 If the clerk of the course considers it safe to do so, and the message "LAPPED CARS MAY NOW OVERTAKE" has been sent to all Competitors using the official messaging system, all cars that have been lapped by the leader will be required to pass the cars on the lead lap and the safety car.

Førhen var det altså 'enhver' overhalet bil, men fra 2022-sæsonen skal alle biler overhalet med en omgang tilbage på omgangshøjde med den førende bil og dermed også overhale safety car.

Et enkelt ord er altså erstattet med et andet, men det har stor betydning, når man tager 2021-afslutningen i betragtning. Det kan du læse mere om her.

Ny VAR-enhed

Fra 2022 vil en ny virtuel race control være i aktion. Det er panel, der sidder et andet sted end ved banen, der vil gribe ind, hvis der sker uheld, hvor de holder øje med de andre scenarier, der skulle udfolde sig.

Dækregel droppet

Siden 2014 har kørere, der er kommet i top-10 i kvalifikationen, været nødsaget til at starte grandprixet på det dæk, som de brugte til at sætte deres hurtigste tid i Q2. Formel 1-organisationen har konkluderet, at dette ikke har givet det taktiske aspekt, som de havde ønsket. Derfor vil alle kørere i 2022 have frit dækvalg.

Nye kørere

Vi må bestemt ikke glemme, at der også er sket store ændringer i kørersammensætningen på de forskellige hold. Lewis Hamilton har blandt andet fået en ny makker hos Mercedes, hvor George Russell er kommet til fra Williams.

Valtteri Bottas er derfor rykket til Alfa Romeo, hvor han har erstattet Kimi Raikkonen, der har stoppet karrieren. Dette er bare nogle af ændringerne. Du kan få det fulde overblik her.

Nye løb

Oprindeligt var der 23 løb i Formel 1-kalenderen i 2022, hvilket var rekordmange. Dog har Formel 1 revet kontrakten med det russiske grandprix over som følge af Ruslands invasion af Ukraine. Derfor er vi tilbage på 22 løb.

2022 byder blandt andet på det første grandprix i Miami nogensinde, mens der også er comeback til grandprixerne i Australien, Canada, Singapore og Japan, efter at de ikke var på kalenderen i 2021.

Udfordrende weekend i vente

Den næste opgave for Haas og resten af Formel 1-feltet venter i weekenden den 22.-24. april, hvor Imola i Italien lægger asfalt til sæsonens fjerde løbsweekend.

Løbet på Imola bliver sæsonens første såkaldte sprintløb, hvor den traditionelle kvalifikation til søndagens grandprix er erstattet af en særlig sprint over 100 kilometer. Den sprint afgør, hvor kørerne starter i søndagens grandprix.

Men det betyder også, at der kun er tid til to træninger på banen - og kun én fri træning.

- Det bliver helt klart udfordrende, fordi vi kun har én fri træning til at finde det rette setup. Med disse bilers vanskeligheder - og vores manglende erfaring med dem - bliver det ikke nemt. Men det er ens for alle, og dem, der er bedst forberedt, kommer til at have den bedste bil. Så vi kommer til at gøre vores bedste som alle andre, siger Günther Steiner og tilføjer:

- Jeg synes, det er godt for mesterskabet at have de her sprintløb, og jeg ser virkelig frem til det.

Kevin Magnussens teamkollega hos Haas, Mick Schumacher, er fortsat uden point i denne sæson. VM-stillingen føres an af Charles Leclerc.

Kører

Kører
RankKørerHoldPoint
1Oracle Red Bull Racing454p
2Scuderia Ferrari308p
3Oracle Red Bull Racing305p
4Mercedes-AMG Petronas F1 Team275p
5Scuderia Ferrari246p