Formel 1

Magnussen forklarer skæbnesvanger beslutning

Kevin Magnussen blev nummer 16 i Miamis grandprix søndag, selv om han undervejs var i top-10.

Det blev ikke den weekend i Miami, som Kevin Magnussen havde sat næsen op efter.

En defekt radio ødelagde hans muligheder i kvalifikationen, og i grandprixet besværliggjorde en beskadiget frontvinge umiddelbart efter et selvvalgt pitstop hans muligheder for VM-point.

Magnussen lå på 10.-pladsen med 17 omgange tilbage, da han kaldte pitstoppet under løbets eneste safety car-periode.

- Det var 100 procent mit kald at køre i pit og få nye dæk på, fordi jeg fik at vide, at jeg ville være 13'er på nye dæk. Og de harddæk, jeg kørte på, var ret dårlige. Så det ville være en kæmpe fartforskel, siger Kevin Magnussen til TV3 Sport og fortsætter:

- Så jeg får nye dæk på og kommer ud. Løbet bliver givet frit igen, og så bliver jeg ramt og beskadiger frontvingen allerede på første omgang efter safety car. Og så kommer jeg alligevel i en position, hvor jeg er lige ved at have 10'eren.

Magnussen føler, at han og teamet gjorde det rigtige

- Det er den der forbandede situation, hvor man kæmper for 10.-pladsen. Får man ikke den position, kan man lige så godt køre i pit. Så får man ikke noget ud af det. Det er virkelig alt eller intet, når man er i den situation. Jeg kæmper med næb og klør, men har kun en halv frontvinge. Havde jeg ikke haft den kontakt, havde jeg haft rigtig god fart til sidst.

Jeg føler, at vi gjorde det rigtige

Kevin Magnussen, racerkører

- Det handlede bare om, at jeg skulle holde Sebastian Vettel bag mig og komme inden for de fem sekunder, som Alonso havde i straf. Det var det, opgaven var. Havde jeg haft begge sider af frontvingen, havde det ikke været noget problem.

- Jeg føler, at vi gjorde det rigtige. Mick (Schumacher) kom i problemer, han blev ude og var foran mig. Så det var bare noget lort, at jeg blev ramt efter safety car, slutter Kevin Magnussen sit lange svar.

Schumacher få omgange fra første VM-point

Efter safety car-perioden lå Schumacher, Magnussens teamkollega, på 9.-pladsen, og den placering holdt tyskeren fast i, indtil han med fire omgange tilbage kolliderede med sin landsmand Sebastian Vettel.

Kollisionen skabte kaos, og pludselig var Kevin Magnussen oppe som nummer 11. Dog for langt efter Alexander Albon til at få point.

På sidste omgang blev danskerens frontvinge yderligere beskadiget, da han stødte sammen med Lance Stroll. Magnussen raslede herefter tilbage, og før målflaget valgte han at køre i pit for at kunne foretage ændringer på bilen inden næste grandprix uden at få en straf.

Han sluttede derfor som nummer 16, men altså uden at gennemføre løbet. Mick Schumacher blev nummer 15.

Grandprixet i Miami blev vundet af Max Verstappen. Det var Red Bull-kørerens tredje sejr i denne sæson.

Kører

Kører
RankKørerHoldPoint
1Oracle Red Bull Racing110p
2Scuderia Ferrari104p
3Oracle Red Bull Racing85p
4Mercedes-AMG Petronas F1 Team74p
5Scuderia Ferrari65p