Håndbold

De danske håndboldherrer mister hovedsponsor

Håndboldherrerne står uden hovedsponsor, når byggemarkedskæden Bygma stopper ved udgangen af maj.

I fem år har de danske håndboldherrer løbet rundt med et hvidt Bygma-logo hen over maven, når de har fejret verdensmesterskaber og olympisk guld foran millioner af danske tv-seere og resten af verden.

Men snart forsvinder byggemarkedskæden ud af Mikkel Hansens garderobe.

Når den nuværende sponsoraftale udløber ved udgangen af maj måned, stopper Bygma som hovedsponsor, meddeler både Bygma og Dansk Håndbold Forbund (DHF) fredag morgen - og foreløbig er der ikke præsenteret en ny.

- Vi har opnået alt, hvad vi kan ønske at få ud af et sponsorat af den kaliber, så nu er tiden inde til at sende bolden videre, forklarer administrerende direktør i Bygma A/S, Klaus Hadsbjerg, beslutningen.

- Vi har opnået en betydelig brandingeffekt, og samarbejdet har været med til at løfte Bygmas kendskab blandt de professionelle håndværkere og i vores øvrige målgrupper. Sammen med Dansk Håndbold Forbund har vi desuden udviklet fortællingen om Håndboldherrerne og forståelsen for, at håndbold også er stolthed, tradition, hårdt arbejde og perfektion, siger direktøren.

En 'pæn stor aftale'

Hvad hovedsponsoratet med Bygma nøjagtig har givet i Dansk Håndbold Forbunds pengekasse om året, er - som det er kutyme i den slags aftaler - en information, parterne helst holder for dem selv. DHF's offentlige regnskaber viser dog, at forbundet hvert år i alt har en indtægt på godt 20 millioner kroner fra sponsorer.

Hvor stor en del af det beløb, som Bygma har lagt, vil DHF-direktør Henrik M. Jacobsen ikke ud med, men det var en 'pæn stor aftale i sportens verden'.

- Selvfølgelig er det hamrende vigtigt for håndboldforbundet at have en hovedsponsor på vores herrelandshold - og også på kvindelandsholdet. Det er økonomisk meget betydende, siger DHF-direktøren.

Han håber på snart at kunne fortælle, hvem der fremover får pladsen på maven af Danmarks største håndboldstjerner.

- Vi har ikke en sponsor, der står klar. Vi arbejder hårdt på det og har også en klar forventning om, at det sker, og at vi får styr på det inden for en overskuelig fremtid, siger Henrik M. Jacobsen.

Håndboldherrerne skal senere på sommeren forsøge at forsvare deres OL-guld fra 2016, når OL i Japan efter planen bliver afviklet 23. juli - 8. august. Her må Danmark dog ikke have en hovedsponsor på trøjen.