VM håndbold

Derfor giver voldsomt sammenstød ikke rødt kort

Én episode satte dansk dommerpar i fokus i kampen mellem Kroatien og Argentina, og ifølge regelfortolker Jørn Møller løste de det til perfektion.

Den umiddelbare reaktion fra kommentatorboksen var klar. Men de blev overrasket.

De var overbeviste om, at der ventede et rødt kort til den kroatiske keeper Tea Pijevic, efter at hun gik voldsomt ind i en tackling væk fra sit målfelt og væltede argentinske Micaela Casasola.

- Når hun rører en modstander ude på banen – og at det i øvrigt er en farlig situation, fordi man ikke har en chance for at se sådan en fremstormende målmand – så er der rødt kort, lød det fra Peter Bruun Jørgensen.

- Intuitivt tænkte jeg rødt kort, sagde håndboldekspert og Herning-Ikast-træner Kasper Christensen i studiet efter kampen.

Efter at have kigget video endte kampens danske dommerpar, Christiansen Karina og Hansen Line, dog med at holde kortet i lommen og nøjedes med at sende keeperen på bænken i to minutter og tilkende Argentina et straffekast.

En formildnende omstændighed, siger regelfortolker

Beslutningen er helt korrekt. Det siger Jørn Møller, der er en del af IHF's særlige regelgruppe og regelfortolker i Dansk Håndbold Forbund, til TV 2 SPORT.

Situationen er nemlig ikke en af de klare hændelser, hvor målmanden fjerner al hensyn til modstanderen og derfor får rødt kort.

- Det er en formildende omstændighed, hvis bolden befinder sig mellem målmanden og spilleren. Det gør den her, fordi den er grebet og driblet op ad banen af argentineren. Når det sker, er det almindelige kriterier for straffen, der træder til. Kendelsen er derfor helt korrekt, siger regelfortolkeren.

Han henviser til punkt 8:5 i Dansk Håndbold Forbunds retningslinjer og fortolkninger.